
GLADSAXE: I sidste uge kunne vi skrive, at kun tre kommuner har fået styr på en kontanthjælpsfejl, efter at Star - Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering - havde rykket for at få styr på sagerne. Sagen var gravet frem af DR Nyheder.
Nu reagerer Gladsaxe Kommune, hvor borgmester Trine Græse (S) ikke mener, at alle fakta er på plads i den sag, når kommunerne bliver beskyldt for at handle ulovligt ved at have snydt borgere, når de udbetalte kontanthjælp i forhold til den såkaldte 225-timersregel.
At kommunerne i et år skulle være blevet rykket for at gøre noget ved problemet uden at give svar, kan man slet ikke genkende i Gladsaxe. Tværtimod hjalp Gladsaxe og en gruppe andre kommuner i starten af december 2020 Star med at opklare, om der var fejl i nogle indberetninger og procedurer i den sagstype, lyder det fra kommunen, der har denne udlægning:
På baggrund af undersøgelsen kunne Star bekræfte, at der var tilfælde, hvor der var sket fejl, og styrelsen takkede samtidig for hjælpen. Derfor gik kommunen omgående og på eget initiativ i gang med at undersøge 800 sager og fandt dermed 13 borgere, hvor der var sket fejl. De 13 borgere fik udbetalt det manglende beløb i februar 2021. Gladsaxe havde allerede tilbage i andet halvår af 2019 ændret procedure for at undgå den type fejl, der var tale om. Derfor var de fejl, som blev fundet i de 13 sager, sket før dette tidspunkt.
Intet svar trods gentagne forespørgsler
15. december 2020 bad Star så første gang samtlige kommuner gennemgå alle sager. Derfor meldte Gladsaxe tilbage med resultaterne af gennemgangen af de 800 sager og meddelte, at 13 borgere allerede havde fået udbetalt det manglende beløb. Den 23. april 2021 rykkede Star kommunerne igen, og Gladsaxe meldte atter tilbage, at kommunen allerede havde indsendt de oplysninger, der blev efterlyst, og bad Star om at svare tilbage, hvis der manglede noget. Men kommunen modtog, udover en kvittering, ingen tilbagemelding.
Den 23. november 2021 modtog Gladsaxes kommunaldirektør og borgmester så endnu en rykker, hvorefter kommunen vendte tilbage til Star endnu en gang og fortalte styrelsen, at oplysningerne var indberettet, og at styrelsen måtte vende tilbage, hvis de manglede noget. Men Gladsaxe hørte ikke noget, før Star den 29. november 2021 sendte et brev til samtlige kommuner om, at de alle nu skulle udfylde et skema, for at sikre, at Star fik tilstrækkeligt ensartede data.
Borgerne har for længst fået pengene
Den behandling er borgmester Trine Græse (S) overhovedet ikke tilfreds med.
- Jeg synes, at Gladsaxe og andre kommuner bliver uretmæssigt hængt ud på et alt for løst grundlag. I Gladsaxe har vi for over et år siden meldt tilbage, at vi har gennemgået alle de relevante sager og udbetalt manglende kontanthjælp til 13 berørte borgere. Og så skal vi så høre i medierne, at vi begår ulovligheder, selvom vi siden april flere gange forgæves har spurgt til, om Star var tilfredse med de oplysninger, de havde fået fra os. Og nu skal vi så til at gennemgå alle sagerne igen, for at Star kan modtage de samme svar på en anden og mere ensartet måde, fordi Star ikke var tydelige nok, da de bad os om at svare første gang. Det er bare ikke godt nok, siger Trine Græse.
Siden Star bad kommunerne om at gennemgå samtlige sager første gang i februar 2021, er sagerne blevet flyttet fra et gammelt og utidssvarende KMD-system til en ny leverandør. Men allerede tilbage i december 2020 i forbindelse med, at Star bad Gladsaxe om hjælp til at opklare, om der skete fejl i udbetalingerne, spurgte Gladsaxe Star, om styrelsen kunne levere et udtræk, så kommunen var sikker på at svare rigtigt på forespørgslen. Men den opgave kunne Star ikke påtage sig. Lige nu er KL så i dialog med Star og systemleverandørerne om, hvorvidt det kan lade sig gøre at trække ensartede data fra samtlige kommuner. Lykkes det ikke, kan kommunerne se frem til at skulle gennemgå hver enkelt sag igen manuelt.
- Det er bare ikke rimeligt, hvis 95 kommuner nu hver især skal bruge dyrebare kræfter på at lave dobbeltarbejde, alene fordi Star ikke har været gode nok til at fortælle os, hvad det var, de ville vide, og melde tilbage på vores henvendelser. Det vigtigste er jo, at borgerne har fået de penge, de skal have, og så må databureaukratiet komme i anden række, understreger Trine Græse.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.