
FYN: Udvikling Fyn A/S vil i tæt samarbejde med turisterhvervet skabe vækst i turismen på Fyn, Langeland og Ærø ved hjælp af nye produkter og ved at øge professionaliseringen af medarbejdere og virksomheder i branchen.
Syddansk Vækstforum har givet tilsagn om at støtte projektet med 15 mio. kr., mens de sidste 5 mio. kr. vil komme fra turisterhvervet, Udvikling Fyn A/S og de ni deltagende kommuner.
Fremover skal flere turister tage til Fyn, og så snart de er nået frem til Tåsinge, Helnæs eller Odense, skal de få lyst at besøge flere attraktioner, blive længere, og bruge flere penge.
Eventyr og øhav
Derfor er Udvikling Fyn A/S gået sammen med turismebranchen og ni ud af 10 fynske kommuner om at udvikle Fyn til én samlet destination, som med udgangspunkt i H.C. Andersen og Det fynske Øhav fremover vil blive markedsført mere fokuseret og professionelt.
- Projektet skal skabe vækst i helårsturismen og den fynske oplevelsesøkonomi. Vi skal have udviklet Fyn, Langeland og Ærø til en egentlig destination, som skal være kendt nationalt og internationalt, siger fagchef for turisme i Udvikling Fyn A/S, Carsten Vesterhåb Nielsen, som peger på behovet for fokus.
- Hvis Fyn skal flyttes, skal der fokuseres, og det kræver fravalg og tilvalg. Sammen med aktører og interessenter fra branchen har vi haft en lang strategiproces, som har ført til, at vi fokuserer på de to spor: H.C. Andersen - find dit eget eventyr og Et øhav i verdensklasse, siger Carsten Vesterhåb Nielsen.
Formidlingen flyttes ud
Som et andet vigtigt element i projekt Destination Fyn skal formidlingen af turistinformation flyttes ud på campingpladser, attraktioner, indkøbscentre og andre lokaliteter, hvor turisterne opholder sig i løbet af deres besøg på Fyn. Og selv om branchens professionelle kommer til at stå for en del af opgaven, skal fynboerne også være med til at servicere øens gæster som ambassadører.
De ni deltagende kommuner er Assens, Faaborg-Midtfyn, Kerteminde, Langeland, Odense, Nordfyn, Nyborg, Svendborg og Ærø.
srl
Foto: Flickr
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.