FREDERICIA: Fredericia Havn står overfor en historisk udvidelse, som skal fordoble containerkapaciteten og understøtte målet om at blive fossilfri i 2030, lyder det fra ADP, som ejer og driver Fredericia Havn og Nyborg Havn og varetager driften af Middelfart Trafikhavn.
På en ny, moderne containerterminal skal grønne transportformer udvikles, så fx kraner og øvrigt materiel drives via strøm eller alternative brændstoffer. Uvidelsen er netop sendt i myndighedsbehandling, herunder VVM-redegørelse og miljøvurdering, og først herefter kan anlægsarbejdet påbegyndes. Den nye terminal forventes i brug ultimo 2024.
Containerterminalen etableres i Vesthavnen, hvor nuværende kajanlæg forlænges med 230 meter til en samlet kajlængde på 485 meter ud til 15 meter vanddybde. Containerarealet udvides til samlet set 170.000 kvadratmeter.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.