dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Gregers Tycho, Polfoto

Forskere: Hypen omkring de sociale medier er overdrevet

Facebook og Twitter ligger helt i bund, når vælgerne søger viden ved kommunalvalg, mens lokalaviserne er den foretrukne kilde for de fleste. Sats ikke på de sociale medier uden en klar strategi, siger forskere

- Man skal ikke tro blindt på, at de sociale medier er det nye sted, hvor det hele kommer til at foregå. Det er bare et lag oveni de kampagne-kanaler, man har haft hele tiden, og for nogle er det vigtigere end for andre, men det er endnu ikke noget, jeg tænker bør være det vigtigste i ret mange kandidaters kampagne. Sådan siger lektor Morten Skovgaard fra Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet til avisen Kommunen om en undersøgelse i bogen 'KV13: Analyser af kommunalvalget i 2013'.

To af forfatterne til bogen har spurgt mere end 4000 vælgere om, hvor de får deres viden om valget fra, og her ligger de sociale medier helt i bunden, mens lokalaviser og regionale medier bliver vurderet til at være vælgernes vigtigste kanaler til at få information.

29 pct. af de adspurgte vælgere svarer, at lokalmedierne er en 'meget vigtig' kilde til information, mens kun 5 pct. har samme vurdering af de sociale medier. Der er dog stor forskel på tværs af aldersgrupperne, og de unge bruger i højere grad de sociale medier. Da gennemsnitsalderen for vælgere ved kommunalvalg er høj, er der dog ifølge forskerne ingen grund til at bruge for mange ressourcer på at føre kampagne online til efteråret, skriver avisen Kommunen.

 

Abonnenter på Kommunen kan læse hele artiklen her.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/forskere-hypen-omkring-de-sociale-medier-er-overdrevet

GDPR