Tror du, at folkeskolen samlet set vil være bedre om fem år, end den er i dag? Det er der ikke ret mange lærere, der kan svare ja til.
I en medlemsundersøgelse, som Danmarks Lærerforening har foretaget for Fagbladet Folkeskolen, erklærer 22 procent af 1.605 adspurgte lærere sig enige i udsagnet.
Men dykker man ned i tallene, er optimismen faktisk endnu mere begrænset. Størstedelen af optimisterne (17 procent) er nemlig kun ”i nogen grad” enige i udsagnet, imens kun 4 procent ”i høj grad” er enige, og blot 1 procent er enig i ”meget høj grad”.
18 procent er slet ikke enige i det positive udsagn, mens en tredjedel svarer “ved ikke”.
Det er først og fremmest på grund af økonomien, at mange lærere siger, at de ser pessimistisk på fremtiden, fremgår det af undersøgelsen.
En gennemgang af besvarelserne viser, at oplevelser med gentagne besparelser er dét, der går hårdest ud over lærernes fremtidstro. På anden og tredjepladsen kommer erfaringer og bekymringer om inklusion i folkeskolen og om dårligt arbejdsmiljø og for højt arbejdspres for lærerne.
Mere respekt, tak
Øverst på listen over ønskede forbedringer er flere to-lærertimer, mere tid til kerneopgaven, mere frihed til skolerne og lærerne, mere respekt for lærerne og skolen – og generelt flere ressourcer som den absolutte topscorer.
Der er dog også grunde til håb og optimisme, når man ser på lærernes prognoser for fremtiden. Med regeringens kvalitetsprogram for folkeskolen fra sidste år lader skoledagene nemlig til at blive kortere, og det er noget, som giver forhåbninger om lidt mere luft i hverdagen for en del af lærerne.
Fagbladet Folkeskolen har forsøgt at få en kommentar fra børne. og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), men han henviser til Socialdemokratiets skoleordfører Sara Emil Baaring. Hun siger, at undersøgelsens resultater gør "stort indtryk på hende".
- Jeg har selv været lærer i ti år og kender presset i hverdagen. Når lærerne ikke kan se lyset for enden af tunnelen, er det et signal til os politikere om, at vi skal tage ansvar. Men jeg vil også sige, at jeg forstår, hvor pessimismen kommer fra – lærerne har oplevet år med store forandringer, besparelser og øgede krav, siger hun.
Den socialdemokratiske skoleordfører siger, at hun modsat mange af lærerne tror på, at folkeskolen er et bedre sted om fem år.
- Men det kommer ikke af sig selv. Det kræver, at vi holder fast i at investere i skolen og styrker lærernes muligheder for at lave god undervisning, siger hun.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.