dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Forskere: Det er skidt at kede sig for længe

To forskere blæste til kamp mod kedsomhed i folkeskolen på KL's Børn & Unge Topmøde, mens en tredje opfordrede til at oplære de unge til demokratiet

Det er sundt at kede sig, siger man.

Og det er rigtigt, hvis det sker i små mængder. Men forkert, hvis det sker for ofte, fastslog lektor Hans Henrik Knoop fra DPU og Jannie Moon Lindskov fra DCUM i et indlæg på KL’s Børn & Unge Topmøde i Aalborg fredag. 

De står bag en rapport baseret på trivselsmålinger i skolerne, som viser sig, at 26 pct. af eleverne keder sig i skolen.

- Kedsomhed er et vilkår, men det er vigtigt at skelne mellem sund og usund kedsomhed. Den er kreativitetsskabende på den korte bane, men ødelæggende på den lange bane. Langvarig kedsomhed er et forfaldstegn, det hæmmer læring, fastslog Henrik Knoop.

De, der keder sig, har det ifølge tallene seks gange så dårligt som dem, der ikke keder sig, tilføjede han. Derfor ser han kedsomhed som et alarmsignal og et tegn på, at folkeskolens formål om differentieret undervisning er forsømt.

Kun et særkende
De unges kedsomhed skyldes derimod næppe, at de er en særligt forkælet generation.

Den såkaldte Generation Z er nemlig ikke meget anderledes end mange andre generationer. De har kun et særkende: De er nye, sagde professor Ulrik Kjær fra SDU. Han opfordrede kommunalpolitikerne til at huske på, at de unge kan påvirkes.

- I har et ansvar for at lære børn og unge, at politik er spændende og vigtigt. Og I skal ikke undervurdere dem, sagde han.

Forstå dem og dan dem
Ideen med kommunalpolitikere er, at de skal tilføre de politiske beslutninger noget virkelighed, nærhed og lokale erfaringer. Derfor har de også et ansvar for at få børnenes og de unges livserfaringer med i beslutninger.

- Jeg har også gået i skole engang, tænker I måske. Ja, men der er sket meget siden. I skal forsøge at sætte jer ind i de unge og få deres perspektiv ind i de politiske beslutninger, sagde han.

Desuden opfordrede han til at lære børn og unge politisk og demokratisk dannelse. Både ved, at de faktisk oplever at blive lyttet til, og ved, at de oplever værdien af samtalen på tværs af standpunkter og baggrunde og generationer.

- Der findes ikke et svar på, hvem generation Z er, og hvordan vi skal håndtere den. De vil vise sig at være lige så forskellige som alle andre. Men vi skal indrette os efter, hvordan vi gerne vil have, at de skal være. Forstå dem og dan dem, sagde han.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/forskere-det-er-skidt-at-kede-sig-for-laenge

GDPR