- Rapporten indeholder ikke et eneste ord om dét, der ligger lige for. Og det er elbiler, der kører på strøm fra vindmøller og biomasse, siger vicedirektør Lars Aagaard, Dansk Energi.
- Det er nu, vi har chancen for at tage et spring fremad og få privatbilerne gjort klimavenlige. Danskerne opgiver jo ikke privatbilen lige med det samme, siger Lars Aagaard.
Bilfabrikkerne er langt i udviklingen af moderne elbiler, og Danmark har en enestående chance for at vise resten af Europa og Verden, hvordan vi kan hælde vedvarende energi i bilerne.
Teknologien er der. Der findes i dag elbiler, der kan køre 400 km på en opladning. Og om få år kan hybridbilerne, der kører på el- og benzin, tanke el direkte fra elnettet. Men elbilerne kommer først, når infrastrukturen med mange parkeringspladser med mulighed for opladning og et passede net af nye tankstationer med batterier til bilerne er på plads. Og det sker ikke, uden at politikerne letter afgiften for elbilerne, da selve elbilen koster mere end en tilsvarende benzin og dieselbil.
- Elselskaberne vil gerne gå ind i dette udviklingsprojekt. Men det forudsætter, at politikerne er modige og fjerner de afgifter, der bremser, at bilerne kommer til at køre på vedvarende energi, siger Lars Aagaard.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.