
Fem partier enige om nyt metroforlig til 15 milliarder. Finansieringen bliver mere gennemskuelig, men de radikale er fortsat skeptiske
2. FEB 2006 10.33
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre er i dag blevet enige om alle detaljer i planen for udvidelse af den københavnske metro med en Cityring. Desuden er partierne enige om finansieringen af den sidste del af den nuværende metro til lufthavnen, og om arealudvikling i Københavns Havn og Ørestaden.
Cityringen kommer til at koste 15 milliarder kroner. Staten bidrager med selskabet Københavns Havn A/S og de tilhørende arealer til en værdi af 4,3 milliarder kroner, hvoraf de 4 milliarder anvendes på Cityringen, mens 300 millioner skydes ind i den skrantende økonomi i det nuværende metroselskab. Københavns regning lyder på 4,8 milliarder kroner, mens Frederiksberg skal af med 800 millioner. De sidste 5,4 milliarder skal komme fra driften af metroen.
I december indgik regeringen en principaftale med Frederiksberg og Københavns kommuner om cityringen. Aftalen blev af mange kritiseret for at blande den nuværende metros skrantende økonomi sammen med det nye projekt. Allerede i forbindelse med finansieringen af den sidste del af metroen fra Amager til lufthavnen, klagede flere hovedstadspolitikere over at der overføres gæld fra metroprojektet til kommuner og amter.
Ifølge trafikminister Flemming Hansen (K) leverer den nye aftale "løsninger på indtægtsdelingen mellem trafikselskaberne i hovedstaden samt finansiering af reinvesteringer i den nuværende metro."
Aftalen indeholder en kompliceret finansieringsmodel hvor både Ørestaden, den nuværende Metro, Københavns Havn, Cityringen og Københavns og Frederiksberg kommuner indgår.
Tre lovforslag skal bane vejen for projektering og anlæg af Cityringen, reorganisering af Københavns Havns A/S samt Ørestadsselskabet I/S. Dertil kommer lovforslaget om opløsning af Østamagerbaneselskabet I/S, som bliver 1. behandlet i dag.
Det radikale Venstre går med i metroforliget. For det første fordi der senest i 2007 vil blive udarbejdet en samlet plan for trafikudviklingen i København. Og dernæst fordi økonomien i den gamle metro og den nye cityring skal være adskilt, indtil parterne "måtte beslutte andet".
- Det er ikke nogen hemmelighed, at de radikale har været, og er, stærkt skeptiske over for økonomien i de første etaper af metroen. Med den nye aftale er der sikret langt større gennemskuelighed i både den gamle og den nye metro, så vi kan følge økonomien i de forskellige projekter. Man kan ikke uden videre blande æbler og pærer sammen, siger trafikordfører Martin Lidegaard (R).
Aftaleteksten vil snarest blive lagt ud på internettet på adressen: www.trm.dk under publikationer.
Cityringen kommer til at koste 15 milliarder kroner. Staten bidrager med selskabet Københavns Havn A/S og de tilhørende arealer til en værdi af 4,3 milliarder kroner, hvoraf de 4 milliarder anvendes på Cityringen, mens 300 millioner skydes ind i den skrantende økonomi i det nuværende metroselskab. Københavns regning lyder på 4,8 milliarder kroner, mens Frederiksberg skal af med 800 millioner. De sidste 5,4 milliarder skal komme fra driften af metroen.
I december indgik regeringen en principaftale med Frederiksberg og Københavns kommuner om cityringen. Aftalen blev af mange kritiseret for at blande den nuværende metros skrantende økonomi sammen med det nye projekt. Allerede i forbindelse med finansieringen af den sidste del af metroen fra Amager til lufthavnen, klagede flere hovedstadspolitikere over at der overføres gæld fra metroprojektet til kommuner og amter.
Ifølge trafikminister Flemming Hansen (K) leverer den nye aftale "løsninger på indtægtsdelingen mellem trafikselskaberne i hovedstaden samt finansiering af reinvesteringer i den nuværende metro."
Aftalen indeholder en kompliceret finansieringsmodel hvor både Ørestaden, den nuværende Metro, Københavns Havn, Cityringen og Københavns og Frederiksberg kommuner indgår.
Tre lovforslag skal bane vejen for projektering og anlæg af Cityringen, reorganisering af Københavns Havns A/S samt Ørestadsselskabet I/S. Dertil kommer lovforslaget om opløsning af Østamagerbaneselskabet I/S, som bliver 1. behandlet i dag.
Det radikale Venstre går med i metroforliget. For det første fordi der senest i 2007 vil blive udarbejdet en samlet plan for trafikudviklingen i København. Og dernæst fordi økonomien i den gamle metro og den nye cityring skal være adskilt, indtil parterne "måtte beslutte andet".
- Det er ikke nogen hemmelighed, at de radikale har været, og er, stærkt skeptiske over for økonomien i de første etaper af metroen. Med den nye aftale er der sikret langt større gennemskuelighed i både den gamle og den nye metro, så vi kan følge økonomien i de forskellige projekter. Man kan ikke uden videre blande æbler og pærer sammen, siger trafikordfører Martin Lidegaard (R).
Aftaleteksten vil snarest blive lagt ud på internettet på adressen: www.trm.dk under publikationer.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.