dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Foreløbige resultater viser tilfredshed med jobcentre

En større undersøgelse af borgertilfredsheden med jobcentrene i 13 kommuner viser overordnet tilfredshed med og tillid til jobcentrene.

Lidt over 59 pct. af borgere med tilknytning til jobcentre i 13 kommuner er overordnet meget tilfredse eller tilfredse med deres forløb i jobcentret. Lige over 20 pct. er utilfredse eller meget utilfredse. Ialt 9.989 borgere i kommunerne har svaret på spørgsmål om tilfredsheden.

Det fremgår af det første delresultat af en borgerundersøgelse gennemført af KL med involvering af 13 deltagerkommuner. Det er Silkeborg som en af de deltagende kommuner, der gør opmærksom på rapporten i sammenhæng med offentliggørelse af resultaterne af dens eget bidrag til undersøgelsen. I Silkeborg Kommune har 68 pct. svaret, at de enten er meget tilfredse eller tilfreds.

De øvrige 12 kommuner i pilotprojektet er Høje-Taastup, Mariagerfjord, Syddjurs, Odense, Faaborg-Midtfyn, Gladsaxe, Tårnby, Aalborg, Odder, Vejle, Ishøj og Guldborgsund.

Som tidligere omtalt i DK Nyt skal pilotprojektet på sigt føre til ensrettede målemetoder, når det gælder borgertilfredshed på jobcentrene. Undersøgelsen løber frem til midten af 2024, men de første resultater af den tværkommunale borgerundersøgelse på beskæftigelsesområdet fremgår altså nu af en rapport fra KL og kommunerne.

Rapporten fokuserer på fire målgrupper af borger, der er på enten dagpenge, sygedagpenge, er job- og uddannelsesparater eller aktivitetsparate. Og ud fra stikprøver i de 13 kommuner viser den resultater ud fra fem overordnede temaer:

  • Borgernes oplevelse af mødet med jobcentret
  • Borgernes oplevelse af klare mål
  • Borgernes oplevelse af deres seneste samtale med deres sagsbehandler
  • Borgernes oplevelse af progression i deres forløb, herunder at blive præsenteret for konkrete jobmuligheder samt få øget tro på at vende tilbage i arbejde eller uddannelse
  • Borgernes samlede tilfredshed med deres jobcenterforløb 
Tillid eller ej

En kommmende fælles målemetode på borgertilfredsheden skal bl.a. bygge på en fælles forståelse af, hvad der menes med en værdig behandling i jobcentrene, lød det fra KL, da pilotprojektet startede i august.

De foreløbige resultater viser, at næsten 63 pct. af de adspurgte samlet set i kommunerne oplever i enten høj grad eller meget høj grad at blive mødt med tillid i jobcentret. Bredt i kommunerne oplever lidt mere end 57 pct. af borgerne, at der bliver taget udgangspunkt i deres situation, mens næsten 60 pct. oplever, at der bliver lyttet til deres ideer og forslag, når der lægges plan for et forløb.

Når det gælder borgernes opfattelse af samtalen med jobcentret, så svarer næsten 73 pct. at de adspurgte, at de er enten meget enige eller enige i, at formålet med samtalen var klart. Lidt over 74 pct. er enige eller meget enige i udsagnet om, at sagsbehandleren var forberedt til samtalen.

De knap 10.000 borgere, der har svaret på undersøgelsen udgør 43,2 pct. at de adspurgte, og flere kvinder end mænd har svaret. Særligt sygedagpengemodtagere er overrepræsenteret, og gennemsnitsalderen blandt respondenterne er højere end hos dem, der ikke har svaret. Resultaterne er derfor korrigeret og vægtet efter køn, alder og målgruppe, og rapporten konkluderer:

"Med andre ord er der en tendens til, at borgere, der har været tilfredse med deres jobcenterforløb, i højere grad svarer på spørgeskemaet end borgere, der har været utilfredse. Såfremt resultaterne ikke blev vægtet, ville svarene i undersøgelsen således afspejle en mere positiv holdning blandt borgere i jobcentrene end den reelle holdning samlet set." 

Resultater af tværkommunal borgerundersøgelse på beskæftigelsesområdet ses her.

Silkeborg Kommunes Analyserapport - lokale resultater fra pilottest af tværkommunal borgerundersøgelse på beskæftigelsesområdet  

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/foreloebige-resultater-viser-tilfredshed-med-jobcentre

GDPR