En ny evaluering fra af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, viser blandt andet, at de nationale test i deres nuværende form er relativt usikre, når det kommer til den enkelte elevs resultat. På den baggrund anbefaler et flertal i rådgivningsgruppen, at de eksisterende test i sin nuværende form bør gives en timeout, oplyser Undervisningsministeriet.
Rådgivningsgruppen har professor Peter Dahler-Larsen, Københavns Universitet, som formand og har afleveret en række anbefalinger til børne- og undervisningsministeren til, hvordan der kan arbejdes videre med de omdiskuterede nationale test.
Rådgivningsgruppen, der er bredt sammensat, anbefaler desuden i enighed blandt andet:
Forligskreds mødes
En hovedkonklusion i evalueringen af de nationale test er, at det volder problemer, at de nationale test både skal fungere som pædagogisk redskab og som styringsredskab. Lærerne er generelt skeptiske over for testene, skolelederne er blandede i deres vurdering, mens de kommunale forvaltningschefer vurderer, at testene styrker muligheden for at følge med i skolernes udvikling.
- Rapporten viser, at der er behov for en nytænkning af nationale test. Regeringen ønsker at finde et ordentligt og holdbart alternativ, hvilket kræver grundige overvejelser. Vi skal nemlig ikke erstatte nationale test med ingenting. Det er fortsat afgørende, at børn og forældre får klar besked om, hvordan det går, så skolerne sikrer, at elever med faglige udfordringer får den nødvendige hjælp, siger undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).
Ministeren har på denne baggrund indkaldt folkeskoleforligskredsen til drøftelser af de nationale test i morgen fredag.
Se Vive-rapporten Nationale test har både stærke og svage sider