Forskerne har undersøgt Storebæltsbroens effekt på de vandmasser, der flyder fra Nordsøen gennem Storebælt og videre ud i Østersøen. Deres forskning viser, at bropillerne pisker saltet fra det dybereliggende vand op i højere vandlag, hvilket påvirker den følsomme saltbalance i Østersøen.
De frygter, at det samme bliver tilfældet ved Femern-broen, og at effekten af den anden bro bliver større for havmiljøet.
Femern-broen mellem Tyskland og Danmark bliver en realitet i 2018, efter at der i slutningen af juni 2007 blev indgået en endelig aftale. Broen bliver 19 kilometer lang og skal gå fra Rødby på Lolland til Puttgarden på øen Femern.
Danmark kommer til at stå for finansieringen af broen, og forbindelsen vurderes at komme til at koste omkring 42 milliarder kroner og tage op mod 10 år at bygge.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.