Af Paul Hegedahl
'En værktøjskasse om konflikthåndtering';
Branchearbejdsmiljørådet for service- og tjenesteydelser, 2009.
27 s., hft.
Kr. 11,50 inkl. moms + ekspedition- og forsendelse kr. 37,50 inkl. moms.
Kan bestilles hos Videncenter for Arbejdsmiljø, Lersø Parkallè 105, 2100 København Ø
Tlf. 3916 5230; E-mail: [email protected]
Kan læses her.
En arbejdsplads uden uenigheder hører til sjældenhederne. Meningsudvekslinger er tegn på, at der er liv og plads til forskellighed på arbejdspladsen. Forskellige holdninger kan føre til positive forandringer i hverdagen, bare de kommer frem i lyset og bliver tacklet som det, de er.
Hvor mennesker er sammen, kan der ske sammenstød - man skal bare have aftalt færdselsreglerne.
Denne værktøjskasse kan give ansatte, sikkerheds- og tillidsfolk samt ledere inspiration og gode råd, så de kan opdage konflikterne i tide og forebygge dem. Bliver uenighederne alligevel alt for store, så de udvikler sig til destruktive konflikter eller mobning, er det på tide at finde ud af, hvorfor arbejdspladsen har konflikterne, og hvad man kan gøre ved dem.
Forhold vedrørende psykisk arbejdsmiljø bør behandles af ledelse og medarbejdere i fællesskab. Det kan f.eks. behandles af sikkerhedsorganisationen, samarbejdsorganisationen eller MEDudvalg, da disse oftest har kompetence på hver sit delområde i forhold til trivsel og psykisk arbejdsmiljø. Virksomheden kan også vælge at nedsætte en arbejdsgruppe til at arbejde med spørgsmålet.
Her på dknyt.dk har der tidligere været anmeldelser af bøger om konflikthåndtering og artikler om konfliktløsning. Her er en kort, konstruktiv og kontant værktøjskasse med forslag til, hvordan man i praksis skal håndtere konflikter.
Målet med værktøjskassen
Branchearbejdsmiljørådet for service- og tjenesteydelser vil med denne værktøjskasse, som beskriver konfliktpyramiden, støtte virksomheden og dens ansatte i at opnå et godt psykisk arbejdsmiljø.
Indhold
Forord
Indledning
Hvad er en konflikt og hvorfor opstår den?
Konfliktpyramidens 6 trin
1. Trin Platformen for den gode arbejdsplads
2. Trin. Uenighed eller konflikt Der skal mindst to til en konflikt 14
3. trin. Den personlige konflikt udvikler sig
4. trin. Konfliktens fronter trækkes op
5. trin. Løses konflikten ikke, kan venskab blive til fjendskab
6. trin. En konflikt kan blive uløselig
Gode råd til arbejdspladsen - når der skal forebygges
Konflikter med borgerne eller kunder
Her kan du få mere at vide
Supplerende artikler
Nethe Plenge: 'Mød konflikten - om konflikter på arbejdspladsen'; Hans Reitzels Forlag, København 2008
26/03/09 Stopknapper på konfliktens trappe
Vibeke Vindeløv: Konfliktmægling. En Refleksiv Model;
Jurist- og Økonomforbundets Forlag, København, 2008.
13/05/08 Konfliktmægling
Liviafonden hædrer Høje-Taastrup Kommunes konfliktmæglingsteam - K-Team - for tværfagligt arbejde i minoritetsfamilier
13/03/09 For en sund konfliktkultur
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.