
Den 30. juni lukkede NemID og derfor var ambitionen, at alle danskere skal være skiftet over på Mit ID. Og optrapningen til lukningen af NemID kan mærkes ude i kommunerne. Mange steder har man haft travlt i mange måneder. Borgerservice i Aarhus anslår, at de har hjulpet op mod 80.000 borgere ved fysisk fremmøde på for eksempel Dokk1 og udvalgte biblioteker siden 2022. Det fortæller chef for Borgerservice Lene Hartig Danielsen til TV2 Østjylland.
- Det har været en ualmindelig stor opgave, som var større, end Aarhus Kommune og andre kommuner havde troet. Man troede, det var 'plug and play', men der har været rigtig mange mennesker, der har haft brug for hjælp, siger hun til TV2 Østjylland.
Hun mener, at Borgerservice har påtaget sig en stor opgave på vegne af alle offentlige myndigheder, hvor borgerne skal bruge Mit ID. Derfor savner hun også økonomisk kompensation og hjælp. For Mit ID har skabt en kæmpe efterspørgsel på hjælp i Borgerservice, og det har skabt store huller i budgettet.
Millionunderskud
Lene Hartig Danielsen fortæller, at Borgerservice i Aarhus Kommune står med et underskud i millionklassen, fordi man har været nødt til at hyre ekstra personale ind. Alene på grund af Mit ID.
- Vi har fået en lille smule på finanslovsforhandlingerne, men det rækker ikke. Vi savner opmærksomhed på, at vi løser en opgave på vegne af rigtige mange offentlige myndigheder.
Men der er ikke noget alternativ til at bruge penge på at løse opgaven.
- Vi kan jo ikke efterlade borgere tilbage på perronen. Hjælper vi ikke borgerne med Mit ID og gør dem selvhjulpne, vil det betyde andre og større ressourcetræk mange andre steder i kommunen og den offentlige sektor i øvrigt, siger Lene Hartig Danielsen.
- På den måde hjælper Borgerservice med digitalisering og dermed at frigøre midler til velfærd. Men vi står efter overgangen tilbage med et ufinansieret overforbrug til den helt nødvendige hjælp, vi har måttet give borgerne, siger hun.
Hendes kollega i Randers Kommune har samme oplevelse af overgangen til Mit ID.
Hyret vikarer og arbejder weekender
Merethe Timm, faglig leder i Borgerservice, fortæller, at de på nuværende tidspunkt har travlt med at hjælpe borgere med teknisk bistand.
- Det har været en kæmpe opgave, siger hun TV2 Østjylland.
Ifølge Merete Timm er Mit ID en markant sværere opgave sammenlignet med Nem ID, der var nemmere for borgerne at håndtere. Nu er mange kommet på Mit ID, men de har svært ved at bruge det, oplever de på Borgerservice i Randers.
- Vi har rigtig mange som har glemt deres kode, eller som har låst sig selv ude af systemet. Eller de har fået en ny telefon og kan ikke komme på igen, siger Merete Timm.
Hun fortæller, at de har hyret vikarer ind, arbejdet lange dage og på lørdage for at følge med efterspørgslen på hjælp til Mit ID. De havde håbet, Kommunernes Landsforening ville forhandle penge hjem til at dække de mange udgifter, men det rækker langtfra.
- Havde vi vidst, at det var så omfattende, så havde vi ikke troet på, at vi var kommet igennem det. Men med hjælp fra vikarer og en masse medarbejdere, der har knoklet på, er vi kommet igennem, siger hun og uddyber:
- Men vi forventede, at der kom nogle penge, men der kommer ikke ret mange. Man kan jo ikke køre med et underskud, men vi kan jo heller ikke sige til folk, at de ikke kan få hjælp til deres Mit ID. Så det er en svær balance, siger Merete Timm.
Hun siger, alternativet til at lave overforbrug vil være lange ventetider for borgerne. Men det mener hun ikke, de kan tillade sig.
- Man kan jo ikke bede folk om at vente to-tre uger, hvis de står og skal underskrive et skøde eller lignende, siger Merete Timm.
Hun forventer, at de fortsat vil have travlt, fordi folk har svært at bruge Mit ID, selvom de har fået sig oprettet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.