
Formandskabet for Rådet for Børns Læring er kommet med sin beretning for 2023 med anbefalinger til børne- og undervisningsministeren - og har fokus på betydningen af en sammenhængende indskoling og fritidstilbud af høj kvalitet, oplyser rådet.
En sammenhængende indskoling, hvor eleverne kun starter i skole én gang og hvor der lokalt skabes et sammenhængende fagligt indhold med plads til fordybelse i fagene og med få, gennemgående voksne. Det bør være normen og ikke undtagelsen, fastslår formandskabet.
En af anbefalingerne er, at børne- og undervisningsministeren med inddragelse af relevante parter på folkeskoleområdet bør sikre en mere sammenhængende indskoling. Børnene skal møde både leg og læring, og et gennemgående team af lærere og pædagoger skal skabe et sammenhængende fagligt indhold med plads til fordybelse, praksisfaglighed og tværfaglighed. Det vil betyde, at en isoleret førskole-SFO og en isoleret børnehaveklasse skal afskaffes.
Fritidstilbud med kvalitet
- I formandskabet mener vi, at skolerne skal have større frihed til at tænke fag i sammenhæng. Politikerne skal derfor ikke kun forholde sig til timetallet, men også antallet af forskellige fag og antallet af læringsmål i indskolingen for at muliggøre, at skolerne i højere grad kan skabe et sammenhængende fagligt indhold med plads til fordybelse, siger formand Else Sommer.
Ifølge hende skal den stærke faglighed ikke stå alene, men skal gå hånd i hånd med gode relationer. Børnene skal have de bedste forudsætninger for at danne længerevarende relationer til lærere og pædagoger, da det skaber et godt afsæt for, at de oplever tryghed og det at kunne mestre noget nyt. Med færre og mere gennemgående voksne og en organisering af de kommunale støttefunktioner tættere på skolerne, kan vi skabe forudsætningerne for, at alle børn – også børn med særlige behov - kan få en god skolestart, lyder det.
Formandskabet har også valgt at sætte fokus på vigtigheden af fritidstilbud af høj kvalitet. Det gode børneliv udspiller sig ikke kun i skolen, men også i fritidstilbuddet, som bidrager til børns dannelse, læring og trivsel igennem fællesskabet og legemulighederne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.