40 år gammel artikel:
DR beklager oplysninger om Lynetteholm

KORT NYT23. MAJ 2022 15.23

KØBENHAVN: Danmarks Radio bringer mandag en rettelse af sine artikler og indslag fra 26. april, hvor man fortalte, at miljøgodkendelsen til at dumpe slam fra Lynetteholm ved Køge Bugt baserede sig på en 40 år gammel amerikansk forskningsartikel.

Ifølge DR var det en fejl, at man ikke nævnte, at der ifølge konsulentfirmaet Rambøll også lå andre analyser og anden data til grund for at godkende dumpningen. Desuden burde Rambøll have haft mulighed for at svare på kritikken.

Oplysningerne fra DR blev gengivet på Ritzau og i en række andre medier, blandt andet også DK Nyt. De førte til yderligere protester mod den planlagte dumpning, blandt andet fra en række kommuner omkring Køge Bugt. Dumpningen er foreløbig sat på pause, og de to ministre Lea Wermelin (S) og Trine Bramsen (S) har derudover modtaget en næse for, at en kritisk henvendelse fra den svenske regering ikke blev delt med de øvrige partier.

ak