

En række kabler på den nye Storstrømsbro, som er ved at blive opført, lever ikke op til gældende krav og skal derfor skiftes. Det skriver Niels Gottlieb, som er projektchef i Vejdirektoratet, til TV2 Øst.
Vejdirektoratet er bygherre på byggeriet af broen, som skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø. Udskiftningen af kablerne vil ifølge Niels Gottlieb koste et tocifret millionbeløb, men det vil ikke forsinke det yderligere arbejde på broen.
- Det er utrolig ærgerligt, at kablerne skal skiftes ud, men vi går ikke på kompromis med kvaliteten af broen og de elementer, der indgår i den, siger han til TV2 Øst.
TV2 Øst beskriver, at det er nogle af de stålwirer, som er inde i broens kabler, som ikke lever op til krav til materiale og holdbarhed. Hvis wirerne ikke bliver skiftet, kan det ifølge mediet påvirke kablernes styrke og dermed hele broens sikkerhed.
Arbejdet med at skifte de defekte wirer begynder ifølge TV2 Øst inden for et par uger og ventes at tage op til tre måneder.
Flere forsinkelser
Den nye Storstrømsbro skal erstatte den gamle Storstrømsbro, som efter planen skal rives ned. Den samlede pris for projektet, inklusive nedrivning, er omkring 4,7 mia. kr.
Åbningen for biltrafik på den nye Storstrømsbro er flere gange blevet udskudt. Oprindeligt var planen, at der skulle åbnes for biltrafik allerede i 2023 og togtrafikken i 2024. Ifølge Vejdirektoratet forventes den nye Storstrømsbro at være færdig til biltrafik i slutningen af 2025 og at være klar til jernbanetrafik i starten af 2027.
Det var i 2013, at Folketinget besluttede at anlægge en ny vej- og jernbanebro med cykel- og gangsti over Storstrømmen mellem Vordingborg og Orehoved.
Beslutningen var en konsekvens af, at en analyse lavet af Banedanmark viste, at den nuværende Storstrømsbro ikke kunne holde til de større trafikmængder, særligt på jernbanen, som vil krydse broen, når Femern Bælt-forbindelsen mellem Tyskland og Danmark åbner.
Den nye bro forventes at være klar til biltrafik i år, mens den ventes at være klar til jernbanetrafik i 2027. Storstrømsbroen bliver omkring fire kilometer lang og bliver dermed den tredjelængste bro i Danmark efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.