
En evaluering af Kulturministeriets projekt Bogglad udmøntet i 78 kommuner samt Sydslesvig viser, at nye bogsamlinger og samarbejder på tværs af folkebiblioteker og institutioner gør en stor forskel. Bl.a. svarer 90 pct. af institutioner, at børnene selv søger bøgerne, viser evalueringen.
I alt 98 projekter fik i slutningen af 2021 tilskud fra Bogglad-puljen til indkøb af primært fysiske bøger for i alt 23,9 mio. kr. Indsatsen skulle give børn mellem 0 til 12 år nem adgang til bøger, der hvor de færdes uden for hjemmet.
Med de i alt 160.000 nye bøger ude i flere end 2.000 vuggestuer, dagplejer, børnehaver, fritids- og klubtilbud har mere end 80.000 børn fået glæde af de nye bogsamlinger.
Inspiration til livsmestring
Evalueringen viser, at hele 94 pct. peger på, at personalet i institutionerne viser tegn på ændret adfærd i forlængelse af projektet. Fx. at personalet i højere grad bruger højtlæsning (83 pct.), og at litteraturen i højere grad tænkes ind som en aktivitet i hverdagen (78 pct.).
Den øgede opmærksomhed har gjort, at litteratur bliver en naturlig del af hverdagen på lige fod med andre tilbud til børnene, og at den ses som inspiration til leg og livsmestring.
Det er især samværet omkring højtlæsning, der fremhæves, når institutionerne peger på tegn på læseglæde blandt børnene. De er også selv opsøgende og aktive, fx svarer 92 pct. af de deltagende projekter, at børnene selv kigger i bøgerne sammen, og 82 pct. peger på, at børnene efterspørger at få læst højt.
Hjælp til kommunerne
Flere peger i evalueringen på, hvordan manglende ressourcer i kommunerne gør det vanskeligt at prioritere litteratur og tværfagligt samarbejde i institutionerne, en udtalelse var fx: ”At bøger bliver prioriteret lavt på budgetlisten ude i institutionerne – ikke af modvilje, men fordi det er der, de kan spare i deres i forvejen stramme budget.”
Der bliver også peget på, at institutionerne gerne vil litteratur, "men at presset økonomi og mangel på uddannelse af personalet ikke går hånd i hånd med at skabe denne type tilbud.”
Også dagtilbud fremhæver projektet, fordi de kun i ringe grad selv indkøber bøger, og fordi flere nu har fået øjnene op for, hvad bøger kan, og at bibliotekerne også har tilbud til dem.
Samarbejdet
Bogglad-projektet har i høj grad været båret af samarbejde mellem biblioteker og institutioner - og forældre.
Bibliotekerne giver i evalueringen udtryk for, at projektet har øget ders kendskab til institutionernes vilkår, og at det kræver, at bibliotekerne er mere opsøgende og aktive for at skabe kontakt.
Omvendt udtrykker institutionerne, at de er blevet mere bevidste om, hvad bibliotekerne kan tilbyde af kompetencer og aktiviteter. Og den direkte kontakt, de nu har fået, gør det nemmere for institutionerne at efterspørge bibliotekets faglige ekspertise og lån af materialer.
Og endelig så har forældre også engageret sig i projektet, i og med at det var muligt at låne bøger med hjem fra institutionerne, ligesom mange har taget aktiv del i samværet om bøgerne og har fået indblik i, hvad læsning kan gør. En far citeres fx for at udbryde: "Sikke mange ord mit barn kan!"
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.