
Et stort flertal i Vejles Amtsråd har i dag givet sit blå stempel til den regionplan, der kan bane vejen for en lovliggørelse af Bilka i Horsens
Højesteret har erklæret Bilka ulovligt, fordi det er bygget i strid med lokalplanen. Men med Vejle Amtsråds godkendelse er vejen banet for en ny regionplan og en ny lokalplan, der med tilbagevirkende kraft kan lovliggøre varehuset.
Amtet mener ikke, at trafikken i Horsens er belastet af varehuset. Og amtet mener heller ikke, at hverken butikkerne i Horsens' opland eller butikkerne i selve Horsens har lidt skade af varehuset.
Tværtimod mener amtet, at Horsens ville have tabt handelsmæssigt terræn til Vejle, Kolding og Fredericia, hvis Bilka ikke var blevet bygget.
Otto Herskind afviser skadelige virkninger
Amtsborgmester Otto Herskind Jørgensen føler, at forslaget er usædvanlig godt underbygget, fordi man ikke har været nødt til at forudsige en udvikling i Horsens, men i stedet har kunnet se på, hvordan udviklingen rent faktisk har været, siden det ulovlige Bilka blev bygget.
- I den indre by er handlen steget. Og detailhandlen i oplandet udvikler sig en anelse bedre end i landet som helhed, siger Otte Herskind Jørgensen.
Bilkas godkendelse er blevet kendt ulovlig efter at de handlendes organisation i Horsens rejste sagen ved domstolene. Amtsborgmesteret afviser ikke, at nogle butikker har tabt omsætning til det ulovlige Bilka.
Men til gengæld har centeret været godt for miljøet.
- Vi kan konstatere, at trafikken fra Horsens til Bilka i Vejle er så godt som ophørt. Det betyder mindre biltrafik, hvilket er til gavn for trafikken, siger han.
Planen skal i offentlig høring fra 4.april og slutter 30.maj. Miljøminister Connie Hedegaard (K) kan nedlægge veto mod lovliggørelsen af Bilka i Horsens.
Amtet mener ikke, at trafikken i Horsens er belastet af varehuset. Og amtet mener heller ikke, at hverken butikkerne i Horsens' opland eller butikkerne i selve Horsens har lidt skade af varehuset.
Tværtimod mener amtet, at Horsens ville have tabt handelsmæssigt terræn til Vejle, Kolding og Fredericia, hvis Bilka ikke var blevet bygget.
Otto Herskind afviser skadelige virkninger
Amtsborgmester Otto Herskind Jørgensen føler, at forslaget er usædvanlig godt underbygget, fordi man ikke har været nødt til at forudsige en udvikling i Horsens, men i stedet har kunnet se på, hvordan udviklingen rent faktisk har været, siden det ulovlige Bilka blev bygget.
- I den indre by er handlen steget. Og detailhandlen i oplandet udvikler sig en anelse bedre end i landet som helhed, siger Otte Herskind Jørgensen.
Bilkas godkendelse er blevet kendt ulovlig efter at de handlendes organisation i Horsens rejste sagen ved domstolene. Amtsborgmesteret afviser ikke, at nogle butikker har tabt omsætning til det ulovlige Bilka.
Men til gengæld har centeret været godt for miljøet.
- Vi kan konstatere, at trafikken fra Horsens til Bilka i Vejle er så godt som ophørt. Det betyder mindre biltrafik, hvilket er til gavn for trafikken, siger han.
Planen skal i offentlig høring fra 4.april og slutter 30.maj. Miljøminister Connie Hedegaard (K) kan nedlægge veto mod lovliggørelsen af Bilka i Horsens.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.