
ÅRHUS: Miljøzonen skal medvirke til at begrænse partikelforureningen i byen.
Miljøzonen betyder, at alle dieseldrevne busser og lastbiler over 3,5 tons enten skal have et godkendt partikelfilter monteret eller leve op til den såkaldte Euro-4 norm. Det skriver Århus Kommune.
Miljøzonen afgrænses af Nordre Ringgade, Vestre Ringgade, Ringgadebroen, Søndre Ringgade, Marselis Boulevard og Sydhavnsgade. De nævnte gader er ikke en del af zonen. Zonen afmærkes med skilte.
En rute ad Nørrebrogade og Nørreport - og frem til Mols-liniens færgeterminal - indgår dog ikke i miljøzonen. Den friholdte rute er midlertidig og opretholdes indtil Mols-linien - som planlagt - flyttes til erhvervshavnen.
- Århus Kommune arbejder hele tiden på at gøre luften i byen renere, og den nye miljøzone er et vigtigt skridt i den rigtige retning for alle, der bor og færdes i Århus Midtby, sigerrådmand for Teknik og Miljø Laura Hay (V).
Fald på 26 procent
I København og Frederiksberg, som tidligere har indført en miljøzone, har miljøzonen, ifølge en rapport fra Danmarks Miljøundersøgelser, betydet et fald på ca. 26 procent i de sundhedsskadelige partikler fra lastbiler og busser.
Århus Kommune har samarbejdet med blandt andre transporterhvervet om etablering af miljøzonen, og rådmanden tilføjer:
- Jeg har bemærket, at transportbranchen generelt er forberedt på den nye miljøzoneord-ning i Århus. Det er i mine øjne udtryk for en positiv indstilling fra erhvervet til at løse miljøproblemerne i de store byer.
Læs om baggrunden
Læs om betydningen for miljøet
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.