
AARHUS: Med projektet 'Læs & Lær' sætter Aarhus Kommune tryk på indsatsen for at styrke elevers læsefærdigheder i folkeskolen, oplyser kommunen.
Målet er at fremme elevernes forståelse af faglige tekster. Midlet er målrettet arbejde med læsning i alle fag. Det nye projektet løber over tre år og inddrager elever på 4. og 7. årgang på ti udvalgte folkeskoler.
Baggrunden er blandt andet prøver i læsning i ottende klasse (PISA 2009), som viser, at 15 pct. af eleverne i 8. klasse ikke har tilstrækkelige læsefærdigheder til at klare en ungdomsuddannelse.
En evaluering af elevers læsefærdigheder i 3. klasse viser fremgang over en årrække.
Fremgangen styrker elevernes evne til at læse mere komplicerede faglige tekster senere i skoleforløbet. Ifølge evalueringen er der dog lidt færre 'sikre læsere' i 2011 end i 2009, et fald fra 82,9 pct. til 79,11 pct. af eleverne.
Omvendt er der blevet færre 'usikre læsere', her er faldet fra 5,3 pct. til 4,35 pct.
Resultat af kommunale læseprøver, forår 2011:
• 79,11 pct. af eleverne er sikre læsere (A + B)
• 16,54 pct. af eleverne har et svingende læseresultat (C + D)
• 4,35 pct. af eleverne er usikre læsere (E + F).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.