
AALBORG: Med en ny aftale med Better Place om samarbejde om kortlægning og planlægning af behovet for ladestandere til elbiler, tager Aalborg Kommune endnu et skridt mod at sikre, at elbiler på et tidspunkt i fremtiden kan blive en del af gadebilledet i kommunen.
Aftalen er en fortsættelse af kommunens målsætninger på energi- og klima-området, hvor kommunen, senest med CIVITAS ARCHIMEDES projektet, arbejder for at sikre, at Aalborg til stadighed ligger i front i arbejdet med bæredygtig transport på europæisk niveau.
Projektet ligger i forlængelse af 'Test en elbil' projektet, hvor kommunens engagement, ved hjælp af midler fra EU projektet ARCHIMEDES, har sikret, at udvalgte borgere i Aalborg kommer til at teste de allerførste fabriksfremstillede elbiler, der kommer til Danmark.
- Hvis man tror, at elbilerne løser verdens miljø- og energiproblemer, bliver man skuffet. Men elbilerne vil på sigt kunne blive en vigtig brik i puslespillet, siger rådmand for Teknik og Miljøforvaltningen Mariann Nørgaard (V).
Kommunen er derfor gået sammen med Better Place om at kortlægge, hvor det vil være fornuftigt at opsætte offentligt tilgængelige ladestandere.
- Vi forventer, at størstedelen af opladningerne vil ske i eget hjem, men det er vigtigt, at der er offentligt tilgængelige ladestandere, for at elbilisterne kan føle sig trygge ved at udnytte hele elbilens batterikapacitet, siger Thomas Hedegaard, Forretningsudviklingschef i Better Place Danmark.
Better Place samarbejder nu med 35 kommuner, der dækker mere end 3 millioner danskere.
- Dermed skaber vi stærke forudsætninger for en god lokal infrastruktur til et meget stort antal danskere og vi sikrer at dem, der ved allermest om de lokale køremønstre er aktivt med i planlægningen.´
Formålet med samarbejdet er altså at foretage en planlægning af den kommende ladeinfrastruktur. Der er ikke truffet aftale om hvilken eller hvilke leverandører, der skal etablere ladeinfrastrukturen. Det vil Aalborg først tage stilling til på et senere tidspunkt.
mou
Om Better Place:
Er verdens førende udbyder af infrastruktur til elbiler.
Aarbejder for en hurtigere global overgang til bæredygtig transport.
Better Place-netværket gør op med elbilens historiske begrænsninger ved at tilbyde ubegrænset rækkevidde.
Better Place samarbejder med hele transportsektorens 'økosystem' som bilfabrikanter, batterifabrikanter, energiselskaber og den offentlige sektor for at skabe en overbevisende løsning.
Danmark er sammen med Israel det første land, hvor Better Place-løsningen udrulles, og det danske netværk lanceres i slutningen af 2011.
I Danmark har Better Place indtil nu indgået 35 kommuneaftaler med blandt andre Københavns, Århus, Aalborg og Odense Kommuner.
På globalt plan samarbejder Better Place tæt med blandt andre Renault, General Electric (GE) og HSBC.
Better Place er en privatejet virksomhed med hovedsæde i Californien og opererer foruden Danmark og Israel også i Au-stralien.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.