
KØBENHAVN / HELSINGØR / GLADSAXE: Det kan være lidt af en mundfuld som lærerstuderende at møde den danske folkeskole, men det skal et nyt samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole, KP, og flere hovedstadskommuner lave om på, oplyser skolen.
Som en forsøgsordning kobles 90 - og senere op til 300 - lærerstuderende tæt sammen med en folkeskole i Københavns Kommune og dermed med en lærer/skolementor allerede ved studiestart. Målet er at udvikle de lærerstuderendes professionskompetencer sammen med folkeskolen.
- Skolerne påtager sig et uddannelsesmedansvar. Meningen er, at KP ikke bare uddanner lærere til skolerne men sammen med skolerne. Det bør være helt naturligt for vores lærerstuderende at færdes både på hovedstadsområdets folkeskoler og på Campus parallelt under hele læreruddannelsen, siger uddannelsesleder Svende Svendsen.
I dag fylder praktikken 15 pct. af studietiden på læreruddannelsen, svarende til seks måneder ud af fire års uddannelse. Det er dog ikke meningen, at det nye udvidede praksissamarbejde skal afløse de klassiske praktikforløb.
- Samarbejdet skal derimod give den lærerstuderende en slags øvebane, hvor de hurtigt kommer helt tæt på hverdagen i folkeskolen og kan bidrage til undervisningen i f.eks. gruppearbejde og klasseture, deltage i team- og skole-hjem-samarbejde og i det hele taget se og deltage i de opgaver, læreren varetager i skolen. Samt at man kan få hurtige og klare svar på mange praktiske spørgsmål hos den skolementor, de følger, fortæller Svende Svendsen.
København, Helsingør og Gladsaxe er indtil videre de første kommuner, der er med i projektet. Der er tale om et toårigt forløb, hvor den lærerstuderende følger den samme skole og lærer over længere tid, men der er også ambitioner om at udvide uddannelsessamarbejdet til at indbefatte sidste del af studiet.
Skoleleder er begejstret
En af skolerne i projektet er Tove Ditlevsens Skole på Vesterbro, hvor skoleleder Jeanne Jacobsen er meget begejstret for de mange nye lærerstuderende.
- De foreløbige erfaringer er enormt positive. De lærerstuderende kommer fast om torsdagen, hvor de både deltager i forberedelsen af undervisningen samt i selve undervisningen. De er en fast del af skoledagen og oplever alle de udfordringer og muligheder, som man møder i livet som lærer. Vi kan præge dem og støtte dem, så de får en blidere overgang til lærerlivet, siger Jeanne Jacobsen.
- Men jeg vil gerne understrege, at det ikke kun er de lærerstuderende, der får noget ud af samarbejdet. Vi har fået en række engagerede og motiverede unge mennesker ind, som tilfører hverdagen på skolen en ny dimension. Det er f.eks. en kæmpe fordel for vores lærere, at de om torsdagen pludselig har flere hjælpere, når eleverne sidder med gruppearbejde og har brug for hjælp.
Jeanne Jacobsen håber, at det nye udvidede praksissamarbejde er kommet for at blive – og at endnu flere kommuner og skoler træder ind i projektet.
- Det er jo ingen hemmelighed, at frafaldet på læreruddannelsen er for højt, og at mange nyuddannede lærere får et praksischok, når de kommer ud på skolerne efter endt uddannelse. Men jeg er helt sikker på, at vi kommer til at ruste vores lærerstuderende her på skolen endnu bedre med det nye samarbejde.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.