dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Himmelbjerget.
Jacob Ehrbahn, Ritzau Scanpix

Skanderborg er afklaret og går med i VisitAarhus

Turismedestinationerne: Den nordjyske Østkystalliance er næsten klar, og Hedensted hælder mest til Kystlandet.
28. JUN 2019 12.15

I Skanderborg var der i foråret diskussion om, om det kommende turismesamarbejde skulle gå i retning af Aarhus eller mod Silkeborg, hvor Søhøjlandet trak, så blandt andet et K-medlem i byrådet foretrak den retning.

Men nu er det spørgsmål afgjort: Den 1. januar 2020 træder Skanderborg Kommune ind i VisitAarhus, der udover Aarhus i forvejen også rummer de to Djurs-kommuner i Destination Djursland samt Viborg.

Skanderborg-borgmester Frands Fischer (S) understreger i den forbindelse, at byrådet 'har en forventning om, at samarbejdet kan styrke profileringen af Søhøjlandet både nationalt og internationalt'. Det er en del af aftalen mellem Skanderborg Kommune og VisitAarhus, at der skal være digital formidling af attraktionerne i området og sæsonbetonet turistinformation på Himmelbjerget.

I det nordjyske er der lagt op til et samarbejde mellem Aalborg, Brønderslev, Læsø og Frederikshavn under navnet Østkystalliancen. Der skal fortsat være turistkontorer i de fire kommuner, men i Frederikshavn tøver Venstre.

Byrådet har dog ifølge referatet fra denne uge givet Frederikshavns borgmester Birgit S. Hansen (S) mandat til at forhandle videre, hvilket V-gruppen ikke kunne være med til. Venstre foreslår, at 'der iværksættes en høring af princippapiret blandt turismeerhvervet, herunder afviklingen af et åbent oplysnings- og debatmøde for alle turismeaktører.'

Længere mod syd er der i Hedensted politiske bestræbelser på at nærme sig turisme-samarbejdet mellem Horsens og Odder, der bærer navnet Kystlandet, men endnu ikke fuld enighed.

Borgmester Kasper Glyngø (S) mener ifølge Vejle Amts Folkeblad, at Hedensted som turistdestination vil blive stærkere af at gå sammen med Horsens og Odder, mens byrådsmedlem Carsten Clausen (V) foretrækker en model, hvor kommunen i stedet for at skyde hele sit turismebidrag ind i en tværkommunal organisation, vil bruge den ene million på overordnet markedsføring med henholdsvis Kystlandet og VisitVejle og den anden million på en lokal turistorganisation.

 

  • De nye destinationer kommer til verden på baggrund af den lov om erhvervsfremme, som blev vedtaget den 12. december 2018.
  • Turismeindsatsen skal i 2020 samles i 15-25 destinationsselskaber på landsplan, hvor der i dag er omkring 80 selskaber.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/skanderborg-er-afklaret-og-gr-med-i-visitaarhus

GDPR