Rødovres borgmester kræver ny ringvej og kollektiv trafik, så vestegnen ikke drukner i pendlere. "Vi må gå ud fra, at jyderne nu har fået løst deres ”behov” for motorveje, siger Erik Nielsen
De tættest befolkede områder på Københavns vestegn er ved at blive kvalt i trafik.
Det mener Erik Nielsen (S), formand for Erhvervsknudepunkt
for Københavns Vestegn og borgmester i Rødovre.
- Der er alvorlig brug for nytænkning og tænkning i helheder, når vi skal i gang med den presserende udbygning af hovedstadens infrastruktur. Der skal tænkes stort og meget gerne hurtigt, skriver borgmesteren i et debatindlæg i dk-nyt/.
Behovet for løsninger understreges af de tre store kraftcentre, der er undervejs: Ørestaden, transportknudepunktet ved Høje Taastrup og Industriparken ved Køge nordvest.
- Det er hul i hovedet, at den nord-sydgående transit- og pendlertrafik omkring København skal presses tæt på København gennem Motorringvej 3 i nogle af de tættest befolkede områder på Københavns vestegn med de kolossale erhvervs- og miljømæssige problemer det giver, mener Erik Nielsen.
Ud over den nødvendige udvidelse af Ringmotorvejen ønsker han helt nye ringforbindelser i større afstand fra København - både for biler og den kollektive trafik.
- Vi må gå ud fra, at jyderne nu har fået løst deres ”behov” for motorveje, og at det nu er i Hovedstadsområdet, der skal tages fat. Det er her vi har den eksplosive stigning i trafikmængden, og derfor er det her vi skal have en kraftig udbygning af infrastrukturen straks, siger han.
Det mest belastede vejnet i kongeriget
Københavns Amt og Hovedstadens Udviklingsråd har fremlagt et trafikpolitisk oplæg, og Erik Nielsen mener at kommunerne på Københavns vestegn nu skal spille med.
Han ønsker at genåbne debatten om den ydre ringforbindelse, Ring 5, og en ambitiøs politik for den kollektive trafik, der blandt andet omfatter etablering af en højklasset kollektiv forbindelse mellem Lyngby og Glostrup.
- Det er her vi har det mest belastede vejnet i hele kongeriget. Tænk på Sydmotorvejen, Motorringvej 3 og Holbækmotorvejen, mener Erik Nielsen, som også advarer mod for lange bilkører for de mange tusinde pendlere, der dagligt kører igennem vestegnens kommuner.
- Det er ekstremt skidt for erhvervsudviklingen, hvis virksomhedernes medarbejdere skal bruge så uhyggelig meget tid på transport til og fra arbejdspladsen.
Erhvervsknudepunkt for Københavns Vestegn arbejder på en grundig analyse, som skal kortlægge trafiksituationen og barsle med løsninger på problemerne. Analysearbejdet foregår under ledelse af Glostrups borgmester Søren Enemark og Vallensbæks borgmester Kurt Hockerup.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.