
Kommunerne står i frontlinjen, når det gælder kriser, katastrofer og trusler mod samfundssikkerheden. Det er hovedbudskabet i et nyt udspil fra KL, som netop er offentliggjort.
Udspillet rummer bl.a. fem konkrete anbefalinger til, hvordan landets beredskab kan styrkes gennem tydelige scenarier og vejledning fra staten, varig finansiering, bedre krisekommunikation og flere øvelser på tværs af myndigheder.
Men selvom udspillet bliver mødt positivt i Hørsholm Kommune, hvor blandt andre velfærds- og kulturdirektør Jan Ramanathan Dehn længe har efterspurgt handling fra centralt hold, lyder der fortsat en klar kritik af det nationale niveau:
- I lyset af ministerens manglende handling er udspillet fra KL fint og hjælpsomt. Det hjælper os i kommunerne, men det ændrer ikke på, at KL forsøger at løse en opgave, som staten burde have taget på sig, siger Jan Ramanathan Dehn til DK Nyt og fortsætter:
- Det, som udestår - og som vi ikke kan løse lokalt - er de nationale retningslinjer. Staten stikker hovedet i busken og tager ikke det ansvar, som man med rimelighed kan forvente, at en stat tager. KL forsøger at lukke det hul, men det burde aldrig være nødvendigt.
Udspil rammer rigtigt
KL’s udspil rammer ind i et større, sikkerhedspolitisk billede, hvor både cybertrusler og forsyningsusikkerhed fortsat fylder mere, og hvor risiko- og trusselsbilledet i Danmark er det mest alvorlige siden Anden Verdenskrig.
Formanden for KL’s Klima- og Miljøudvalg, Johannes Lundsfryd Jensen (S), understreger da også, at kommunerne har brug for tydelig ledelse og rammer:
- Når en alvorlig krise rammer, skal det være fuldstændigt klart, hvem der gør og siger hvad. Selv den mindste uklarhed kan skabe kaos og i værste fald livstruende situationer, udtaler han i forbindelse med lanceringen af udspillet.
Velfærdsdirektøren i Hørsholm mener, at KL’s udspil rammer rigtigt - både indholdsmæssigt og politisk:
- Udspillet adresserer de rigtige huller, og det er tydeligt, at KL er i gang med at reparere på en mangel, som starter hos ministeren, fordi ingen har lyst til at spille hasard med borgernes sikkerhed, siger han.
Fraværet af nationale retningslinjer er også tidligere blevet kritiseret af blandt andre ekspert i beredskab og samfundssikkerhed Rasmus Dahlberg til DK Nyt:
- Serviceniveauet under en krise bør ikke afhænge af, hvor i landet du bor. Og det er en konsekvens af fravær af nationale retningslinjer. I praksis betyder det, at kommunens forvaltning og de folkevalgte politikere inden for et budget aktivt skal vælge, om fx et bosted skal have en generator. Dermed kommer beredskabet i direkte konkurrence med andre ting, og der taber beredskabet tit, siger han.
Udspillets fem anbefalinger
- Staten udmelder klare scenarier og tidshorisonter til kommunerne for, hvad vi skal være forberedt på
- Der kommer klare anbefalinger og vejledning omkring kommunernes ansvar for sårbare borgere
- Der arbejdes videre med anbefalinger og rammer for de øvrige dele, der skal styrke vores samfundssikkerhed og beredskab –herunder bl.a. en plan for krisekommunikation til alle borgere, inddragelse af civilsamfundet og erhvervsliv, miljøkatastrofer, plan for beskyttelsesrum mv.
- Der gennemføres flere øvelser i og mellem kommuner, regioner, staten og andre relevante aktører
- Kommunerne tilføres varige midler til at robustgøre det lokale kommunale beredskab – til drift, øvelser og cybersikkerhed
Kilde: KL
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.