dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Unge og mænd udebliver oftest fra hospitalet

KORT NYT
30. SEP 2016 11.23

MIDTJYLLAND: Et nyt forskningsresultat viser, at det især er personer i alderen 20-40 år og mænd, der ikke dukker op til hospitalsaftaler. Også personer, der havde fået indkaldelsen mindst seks uger før, de skulle undersøges eller behandles, havde tendens til at udeblive.

Resultaterne stammer fra første del af forskningsprojektet 'Gebyr ved udeblivelse', der undersøger, om et gebyr vil få flere til at komme til hospitalsaftaler, eller huske at melde afbud. Mens første del har afdækket, hvor mange og hvilke patienter der udelblev, skal næste forsøg undersøge effekten af at indføre et gebyr, om et gebyr kan få en social slagside og om et gebyr kan påvirke tilliden mellem læge og patient. 

Forskerne undersøger patientforløb på ortopædkirurgisk ambulatorium på Regionshospitalet Viborg og på radiologisk afsnit på Regionshospitalet Silkeborg, hvor der, inden forsøget gik igang, var 4-5 pct. af patienterne, der udeblev. Det er DEFACTUM, der gennemfører projektet i samarbejde med KORA på vegne af Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet. Projektet offentliggør løbende delresultater og ventes afsluttet medio 2017.

 

mfa

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/unge-og-maend-udebliver-oftest-fra-hospitalet

GDPR