En studerende på Det Biovidenskabelige Faktultet er i fuld gang med at etablere midlertidige udeskoler på flere af Københavns 100 tomme grunde
30. JUN 2008 13.05
Ambitionen er at give børn et bedre kendskab til byens naturområder, stimulere den daglige undervisning og samtidig give dem en anderledes oplevelse af København som en by i rivende udvikling.
Simon Enemærke læser bydesign på landskabsarkitektuddannelsen på Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet. Han har i forbindelse med sit speciale taget initiativ til at anvende nogle af Københavns mere end 100 tomme grunde.
Nogle af disse grunde er ubrugelige på grund af industriforurening, mens andre er blevet vurderet til at kunne færdes sikkert i. Derfor har han foreløbigt startet et samarbejde med Bellahøj Skole om at flytte 3.-4. klasses undervisningen ud på en tom grund:
- Jeg sørger for at skabe rammerne for, at børn kan få en lærerig oplevelse af byens natur. Før klasserne ankommer til grunden, er forureningsniveauet blevet professionelt vurderet og der er sat hegn og et redskabskur op, hvor børnene og lærerne kan opbevare tavler, kridt, lugeredskaber og hvad de ellers måtte have lyst til, siger Simon Enemærke.
- Som bydesigner handler det typisk om at planlægge alting ned til mindste detalje, men i dette projekt handler det mere om at skabe rammerne for, at børnene kan udforske en anden side af bylivet, fortsætter han.
Ambitionen med projektet er at træffe aftaler med flere skoler i København, som i mangel på en egentlig skolehave ønsker sig et sted, som er deres og hvor de kan undersøge naturen, dyrke planter og vende tilbage og observere.
-Det er superfedt som studerende at få så frie hænder til at starte et konkret projekt op i byen, som potentielt set kan blive rigtigt stort, særligt set i lyset af den store mangel på skolehaver, siger Simon Enemærke.
Simon Enemærke læser bydesign på landskabsarkitektuddannelsen på Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet. Han har i forbindelse med sit speciale taget initiativ til at anvende nogle af Københavns mere end 100 tomme grunde.
Nogle af disse grunde er ubrugelige på grund af industriforurening, mens andre er blevet vurderet til at kunne færdes sikkert i. Derfor har han foreløbigt startet et samarbejde med Bellahøj Skole om at flytte 3.-4. klasses undervisningen ud på en tom grund:
- Jeg sørger for at skabe rammerne for, at børn kan få en lærerig oplevelse af byens natur. Før klasserne ankommer til grunden, er forureningsniveauet blevet professionelt vurderet og der er sat hegn og et redskabskur op, hvor børnene og lærerne kan opbevare tavler, kridt, lugeredskaber og hvad de ellers måtte have lyst til, siger Simon Enemærke.
- Som bydesigner handler det typisk om at planlægge alting ned til mindste detalje, men i dette projekt handler det mere om at skabe rammerne for, at børnene kan udforske en anden side af bylivet, fortsætter han.
Ambitionen med projektet er at træffe aftaler med flere skoler i København, som i mangel på en egentlig skolehave ønsker sig et sted, som er deres og hvor de kan undersøge naturen, dyrke planter og vende tilbage og observere.
-Det er superfedt som studerende at få så frie hænder til at starte et konkret projekt op i byen, som potentielt set kan blive rigtigt stort, særligt set i lyset af den store mangel på skolehaver, siger Simon Enemærke.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.