dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Trygge danske netkunder klikker rekordmange varer hjem i år

Danskerne vil i løbet af 2017 købe for 83,8 mia. kr. online. Det er en fordobling i nethandlen på få år
13. SEP 2017 10.19

Flybilletter, tøj, sko, mælk og gulerødder ryger i stigende grad i danskernes digitale indkøbskurv. I løbet af i år vil vi klikke varer hjem for 83,8 mia. kr., en vækst på 19 pct. i forhold til 2016 og en fordobling, når man sammenligner med omsætningen i nethandel i 2012.

Det viser den årlige opgørelse Dansk E-handel, som Dibs Payment Services står bag. Selskabet er en underafdeling af Nets og leverer betalingsløsninger til onlinebutikker.

I år er det særligt rejser, tøj og tjenester som HBO og Netflix, der bliver brugt penge på online. Også dagligvarer er blevet populære at putte i onlinekurven i stedet for at købe ind til aftensmad og madpakker i de fysiske butikker.

- Kunderne er i dag blevet mere vant til at handle online. De har set fordelen i at kunne sidde derhjemme kl. 22 i deres sofa og købe ind. Samtidig skyldes det, at mange af web-butikkerne er blevet bedre til at tilbyde de rigtige varer til de rigtige priser, siger salgschef Henriette Høyer fra Dibs.

Med indkøb for 83,8 mia. kr. indtager Danmark en nordisk andenplads i e-handel kun overgået af svenskernes købelyst på nettet.

- Hele samfundet bliver mere og mere digitaliseret, siger Henriette Høyer og henviser til, at den offentlige sektor er gået over til betaling via nettet, når der skal lægges penge for pas, kørekort eller børnenes institution.

- Det gør, at kunderne bliver mere vænnet til at handle online, og det smitter selvfølgelig af på deres andre forbrugsmønstre, siger hun.

Det forklarer også, hvorfor flere kunder på mellem 66 år og 74 år har kastet sig ud i et onlinekøb i år.

- De ældre er blevet tryggere ved at bruge de tekniske remedier såsom mobilen og pc'en, siger Henriette Høyer.

Og intet tyder på, at udviklingen med e-handel vil bremse op de kommende år. Henriette Høyers gæt er, at vi tidligst vil se en afmatning i e-handlen om ti år.

- Hvis man kigger langt nok frem, flader det vel ud. Men det sker ikke foreløbig, siger hun.

Ritzau

Fakta
Estimat af Danmarks e-handel:

  • 2017: 83,8 mia. kr.
  • 2016: 70,4 mia. kr.
  • 2015: 58,7 mia. kr.
  • 2014: 54,4 mia. kr.
  • 2013: 47,2 mia. kr.
  • 2012: 41,5 mia. kr.

Kilder: Rapporterne 'Dansk E-handel 2017' og 'Dansk E-handel 2016' udgivet af Dibs Payment Services under Nets.


Sådan fordeler indkøbene sig:

  • 39,1 mia. kr. (47 pct.) på rejser.
  • 31,2 mia. kr. (37 pct.) på varer.
  • 13,5 mia. kr. (16 pct.) på tjenester.

Det er vi vilde med:

  • Når en kunde køber noget i kategorien 'Rejser', er det oftest flybilletter og ophold på hoteller rundt om i verden. De to punkter udgør henholdsvis 34 pct. og 27 pct. af den samlede omsætning.
  • Halvdelen af danskerne køber tøj og sko på internettet.
  • Flere end hver tredje køber billetter til biografen, koncerten eller teatret online.
  • 16 pct. køber dagligvarerne online. Det gælder særligt personer mellem 25 år og 34 år.
  • 47 pct. af tog- og busbilletter købes fra en smartphone.
  • Knap hver fjerde køber ting til hjemmet på internettet.
  • Særligt abonnementer på videostreaming og musik er blevet populært online. Godt halvdelen i alderen 15-44 år har et abonnement til at kunne streame tv og serier.
  • 15 pct. donerer penge til velgørenhed online.

Kilde: Rapporten "Dansk E-handel 2017" udarbejdet af Dibs Payment Services under Nets.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/trygge-danske-netkunder-klikker-rekordmange-varer-hjem-i-ar

GDPR