Tal om Tour de France er overdrevet voldsomt
Jakob Fuglsang er et af de danske cykelnavne, som trækker opmærksomhed til Tour de France og den danske start på etapeløbet i 2021.
Foto: Claus Bonnerup, Ritzau Scanpix

Tal om Tour de France er overdrevet voldsomt

Stat og kommuner solgte dansk Tour-start på falske tal i månedsvis, selvom de var blevet gjort opmærksomme på det.

Direktøren for den danske Tour de France-start i 2021 – den såkaldte The Grand Départ – kalder det en fejl, at de tal, som blev brugt til at sælge den danske Tour de France-start, kan betegnes som både opblæste og fordrejede. Det kan man læse i Politiken, der kan afsløre, at selvom Alex Pedersen lægger sig fladt ned, har kommuner, Erhvervsministeriet og flere organisationer alligevel henvist til tallene igennem måneder. Ved at gennemgå deres hjemmesider har Politiken fundet 17 eksempler på misinformation – særligt oppustede seertal og en overdreven reklameværdi, der satte begivenheden i et meget bedre lys, end den egentlig kunne tåle.

Der er især tale om to store fejl: For det første var der seertallene, da de danske arrangører påstod, at 'flere milliarder seere vil se med, når Danmark i juli 2021 over tre dage lægger asfalt til tre etaper af Tour de France'. Reelt set er der ifølge en belgisk forsker på området, Daam Van Reeth, mellem '10 og 20 mio.' seere til de enkelte etaper.

Derudover lød det i pressematerialet, at tidligere værter for Grand Départ havde fået enormt god branding ud af det. For eksempel stod der, at 'reklameværdien for Düsseldorf i rapporten blev anslået til 443 mio. euro'. Men i den pågældende rapport fra Deloitte var beløbet reelt set 100 mio. euro mindre end angivet af de danske arrangører, altså 343 mio. euro. En overdrivelse på næsten 30 pct.

Det er ikke første gang, der er bøvl med tallene for The Grand Départ. Også budgettallene har svært ved at holde sig i ro. De er til gengæld ikke kunstigt oppustede, men snarere for små. I hvert falt må værtskommunerne hoste op med 60 mio. skattekroner oven i budgettet.

Det er cirka 80 pct. oven i de 87 mio kr. man først forventede, prisen blev. Samlet er budgettet for det franske cykelløbs visit i Danmark altså vokset til næsten 150 mio. kr.

rp

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt