Der vil ikke ske "systematisk eller rutinemæssig kontroller af politiske reklamer", er et af budskaberne fra Radio- og tv-nævnet, som er tilsynsførende myndighed i forbindelse med nye og strammere EU-regler for politisk reklame. Myndigheden vil kun reagere på konkrete henvendelser eller anmeldelser, skriver Mediawatch.
Flere medier har været bekymret for, at reglerne vil gøre det svært for mindre medier fortsat at have politiske annoncer bl.a. i forbindelse med KV25. For at imødekomme nogle af disse bekymringer besluttede kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M), at sanktioner ved overtrædelse af de nye regler først vil træde i kraft 1. januar 2026 - altså efter KV25 i november.
De nye regler indebærer, at der skal være mere gennemsigtighed i forbindelse med politisk reklame. Det skal bl.a. fremgå, hvem der står bag en politisk reklame, hvad reklamens formål er, og hvordan den er finansieret samt reklamens samlede værdi.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.