dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Annelene Petersen, Ritzau Scanpix

Sportshold bliver ofte sponsoreret af offentlige kroner

Mens nogle kommuner kaster mio. offentlige kr. i topidrætsklubber, lukker andre kassen helt i, viser en gennemgang af sponsoroversigter
4. APR 2018 6.48

Topidrætshold bliver ofte sponsoreret af offentlige skattekroner, viser en gennemgang af sponsoroversigter for de bedste hold i håndbold, ishockey og fodbold, som Politiken har foretaget sig. 

I alt står kommuner bag mindst 54 sponsorater af professionelle sportshold. Derudover har kommunalt ejede selskaber indgået 66 sponsorater med den lokale eliteidræt. 

Samtidig er der stor forskel på, hvor mange offentlige kr. idrætsklubberne nyder godt af.

Samtidig viser aktindsigter bl.a., at håndboldkvinderne fra Nykøbing Falster, der vandt DM-guld sidste år, også blev støttet markant af kommunale kr. I mesterskabssæsonen nød klubben godt af en lille mio. offentlige kr., mens finalemodstanderne København Håndbold ingen kommunale penge fik til at skabe sportslig succes.

- Det er en markant konkurrencefordel, siger Kenneth Cortsen, der er sportsøkonom og forsker ved University College Nordjylland.

Historien om sidste års DM-finale er bare et af flere eksempler på, at skattekroner bliver brugt på dansk topidræt.

Mens Esbjerg og Aalborg eksempelvis sender skattekroner til alle områdets bedste hold, er kassen helt lukket i København og Aarhus. Samtidig er der stor forskel på, hvor store sponsorater kommunerne indgår, viser aktindsigter. Det varierer fra nogle hundrede tusinde kr. til mere end en mio. kr. i bl.a. Skjern Håndbold og Odense Boldklub.

- Set udefra er det da dybt urimeligt, at en kommune er med til at skabe sportslig succes ved at favorisere sin lokale sportsklub, mens andre kommuner ikke gør. Men der er ingen lovgivning imod det, siger Per Nikolaj Bukh, professor i offentlig forvaltning ved Aalborg Universitet.

Ritzau

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/sportshold-bliver-ofte-sponsoreret-af-offentlige-kroner

GDPR