DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Stillinger
Solvarme, gadelys - og en klar arbejdsdeling
Solcelleparken i Fårvang erhvervsområde ved Silkeborg har en produktionskapacitet på 16 MWh, svarende til det årlige strømforbrug i cirka 2.500 husstande
Foto: Claus Bonnerup, Ritzau Scanpix

Kommunal klimakamp:
Solvarme, gadelys - og en klar arbejdsdeling

Silkeborg har sænket udledning med 12,6 pct. på et år, Midtjylland er færdig med klimaregnskab og virkemiddelkatalog. Nordjylland samordner klimabestræbelserne.
19. FEB 2021 12.30

Silkeborg Kommune har som virksomhed i 2020 sænket sin CO2-udledning med 9.040 ton set i forhold til året før. Det svarer til et fald på 12,6 pct., oplyser kommunen.

Faldet skyldes primært, at CO2-udledningen fra el- og varmeforbruget i kommunale bygninger er faldet. Derudover har kommunen energioptimeret bygninger for over 100 mio. kr., opført et af verdens største solvarmeanlæg, monteret solceller på tagene af skoler, rådhuset og andre bygninger, som producerer ca. 10 pct. af kommunens el-forbrug, skiftet 19.200 gadelys til LED-lys og skiftet dieselbusser ud med busser, der kører på grøn biogas.

I Region Midtjylland har regionen sammen med de 19 midtjyske kommuner taget et nyt klimaregnskab i brug, der viser de vigtigste lokale indsatsområder i kampen for den nationale målsætning om 70 pct. reduktion af klimagasser, oplyser regionen.

9,8 ton. Så meget CO2 og andre klimagasser (CO2-e) udleder hver indbygger i gennemsnit i Midtjylland hvert år, og det tal skal cirka halveres frem mod 2030, hvis regionen skal leve op til det nationale klimamål, viser regnskabet.

Regionen har fået udarbejdet første version af et såkaldt virkemiddelkatalog - med mange konkrete forslag til klimahandling. Kataloget skal opdateres i april.

I Region Nordjylland er der nu en samlet melding fra regionen, KKR og Business North Region Denmark om at samordne klimabestræbelserne. 

I forvejen er der gang i bæredygtig energi, CO2-lagring, cirkulær økonomi,  forskning, grøn transport, kommunale og regionale klimahandlingsplaner . Dog har der ikke hidtil været en paraply, som sikrede en klar arbejdsdeling. Derfor skal ambitionen konkret være med til at skabe tydelighed om, hvem og hvor gør man hvad, og hvordan skal indsatserne prioriteres i fremtiden.

Blandt de nordjyske mål er eksempelvis, at hele regionen skal være selvforsynende med vedvarende energi i 2040, og at bæredygtige transportformer bliver det naturlige valg for nordjyderne også frem mod 2040.

Igennem det landsdækkende projekt DK2020 har alle de nordjyske kommuner endvidere sat sig for at formulere egne lokale klimahandlingsplaner inden udgangen af 2023.