

Trivslen i de danske folkeskoler har ifølge de nationale trivselsmålinger været dalende siden 2015. Derfor lancerede Alliancen mod mobning skoletrivselsprogrammet Skolestyrken i 2020. Alliancen mod mobning består af Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet. 65 grundskoler i hele landet har deltaget i programmet, som nu er blevet evalueret af Rambøll.
Evalueringen viser, at efter et år med Skolestyrken, klarer skoler sig signifikant bedre end grundskoler, der ikke benytter sig af programmet. De skoler der har tilvalgt Skolestyrken, havde lidt lavere social trivsel end sammenlignelige skoler, inden de tilvalgte progammet, men efter ét år trives eleverne lige så godt som sammenlignelige skoler. Efter to år trives indskolingeleverne endda bedre.
- At vi kan se effekter på elevernes trivsel allerede efter et år med Skolestyrken og dermed formår at påvirke den negative udvikling, der generelt ses i de nationale trivselsmålinger, viser, at Skolestyrken har potentiale til at gøre en forskel for rigtig mange børn og unge. Det er et resultat af mange års dedikeret samarbejde mellem tre organisationer, der brænder for at skabe trygge fællesskaber blandt børn og unge, og et bevis på, hvor langt man kan komme med samarbejde, siger Helle Østergaard, direktør for Mary Fonden.
Skolestyrken hjælper med at ensrette indsatsen
Personalet på de deltagende skoler oplever, at Skolestyrkens værktøjer giver dem en fælles tilgang til trivselsarbejdet, der hjælper med at ensrette arbejdsgangen. Men det er ikke kun personalet, der står for trivslen. Skoletrivselsprogrammet inkluderer hele skolen, og både elever og lærer skal arbejde med, for at forbedre den sociale trivsel
- Denne analyse viser, at hvis man afsætter ressourcer, arbejder helhedsorienteret og lytter til og inddrager eleverne og personalet på skolen, så kan vi styrke trivslen. Selv på skoler, der har store trivselsudfordringer. Vi ved, at personalet på mange skoler savner tid, kompetencer og ressourcer til at arbejde med elevernes trivsel. Det er afgørende, at der gøres mere for at skabe bedre rammer for trivselsarbejdet på skolerne, så pædagoger og lærere kan skabe trygge fællesskaber for alle elever, siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet.
Især det pædagogiske personale personale på skolerne oplever, at Skolestyrken har fremmet deres trivselsfremmende arbejde. 66 pct. af ressourcepersoner mener, at Skolestyrken har kvalificeret deres praksis i forhold til at forebygge og håndtere mobning. 80 pct. af ressourcepersoner oplever, at Skolestyrken har kvalificeret drøftelser mellem kollegaer om trivsel og mobning.
Fakta om evalueringen
Evalueringen er lavet af Rambøll og er baseret på:
- Spørgeskemaundersøgelsen blandt skolens personale før skolestyrken (1.325 besvarelser fordelt på 27 skoler) og efter opstart med Skolestyrken (489 besvarelser fordelt på 18 skoler)
- Kvalitative interviews med ledere, ressourcepersoner og pædagogisk personale på seks skoler.
- Registeranalyse baseret på data fra nationale registre, herunder de nationale trivselsmålinger.
Du kan læse hele evalueringen af projektet her.
MBH
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.