Mobbeforsker Stine Kaplan Jørgensen møder ofte lærere, der – forståeligt nok og med de bedste intentioner – slår hurtigt ned, når de oplever mobning blandt børnene. Hun har i sit seneste projekt fulgt to skoleklassers arbejde med et nyudviklet anti-mobbeværktøj.
- Lærerne griber typisk hurtigt til løsninger – men uden først at have tilstrækkelig indsigt i, hvad der egentlig er på spil blandt børnene. Deres tiltag risikerer at blive overtaget af de dynamikker, der allerede er i gang, sådan at mobningen fortsat udspiller sig, bare på mere subtile måder.
- Lærere skal altid overveje, hvad de sigter mod, når de laver tiltag mod mobning. De risikerer at gøre nogle allerede udsatte børn endnu mere sårbare, siger Stine Kaplan Jørgensen, der er lektor og forsker i mobning på Københavns Professionshøjskole.
Og måske er det bedre at lade være, hvis der ikke er tid til at lave en ordentlig risikovurdering og følge op på indsatsen, pointerer mobbeforskeren. Mobbeværktøjet er udformet som et brætspil og er en del af initiativet Skolestyrken, der er sat i søen for at komme mobning til livs. Skolestyrken er udviklet af Maryfonden, Red Barnet og Børns Vilkår på baggrund af forskning - bl.a. forskningsprojektet eXbus.
Gennem værktøjet sættes lærerne i gang i to omgange; først for at undersøge mønstrene blandt børnene, mens anden gang – og værktøjets anden side – handler om at planlægge de tiltag, der skal dæmme op for problemerne og observere, om de virker.
Hverdagstravlhed står i vejen
Paradoksalt nok viser Stine Kaplan Jørgensens projekt, at styrken ved værktøjet – grundigheden – også er det, der kan være en udfordring. For selv om spillet på sin vis bare er to gange halvanden time, lægger det også op til, at lærerne bruger tid på at observere, hvad der er i spil blandt børnene, og får overblik over det sociale landskab i klassen. I de to klasser forskerne fulgte, var det svært for lærerne.
- Det blev ret tydeligt for os, at lærernes betingelser er vanskelige. Der er et tidspres og en hverdagsmølle, som betød, at de var nødt til at nedprioritere projektet. Det gik både ud over deres forberedelse, de undersøgelser, de skulle lave – og ikke mindst de løsninger, de fandt på. Det blev en tidsoptimeringsstrategi: Hvordan kan vi nemt løse det her? siger Stine Kaplan Jørgensen.
- Som en af lærerne siger, så drukner det i hverdag. I sygemeldinger, forældresamarbejde og alt muligt andet. Så selv om lærerne synes, det er spændende, er det svært at prioritere. Det er den udfordring, vi står tilbage med: Vi ved, hvad der skal til for at tackle mobning, men ressourcerne er ikke til det, og det er svært for lærerne at passe det ind i deres hverdag.
mar
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.