
Kun 41 procent har her fem år efter lovens ikrafttræden udarbejdet en vurdering, som opfylder lovens krav. Det viser en undersøgelse, som Rambøll Management har foretaget for Undervisningsministeriet.
42 procent af de adspurgte skole- og institutionsledere svarede, at grunden til, at de ikke havde udarbejdet en vurdering var manglende tid. Otte procent svarede, at en undervisningsmiljøvurdering efter deres opfattelse ville risikere at udløse et udgiftsbehov, som skolen eller institutionen ikke kunne dække.
Dårlige undskyldninger
De forklaringer giver undervisningsminister Bertel Haarder (V) ikke meget for.
- Ingen af disse forklaringer kan begrunde, at loven ikke efterleves, hedder det i hans svar til folketingsmedlem Margrete Vestager (R), som spørger hvad regeringen har tænkt sig at gøre, for at få skolerne i sving.
Bertel Haarder vil nu sende en opfordring til skolerne om at indarbejde vurderingerne i deres virksomhedsplaner.
Desuden bebuder han, at Undervisningsministeriet vil udarbejde et hjælpeværktøj, som skoler og institutioner kan bruge, når de skal foretage vurderingen.
For at inspirere med det gode eksempel har ministeriet også indstiftet en Undervisningsmiljøpris. Den blev uddelt for første gang i november 2005 til fire forskellige skoler.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.