
Taksterne på kollektiv transport kan ikke harmoniseres som planlagt. En harmonisering lader sig kun gøre, hvis man tager ansvaret fra kommuner, regioner og togoperatører, lyder det fra statsrevisorerne i ny beretning ifølge fagbladet Ingeniøren.
En harmonisering af billetpriserne i den kollektive trafik på landsplan er ellers forudsat af Folketinget i loven, men det kommer ikke til at blive til noget. Utilfredsstillende, lyder konklusionen i statsrevisorernes beretning om taksterne i den kollektive trafik, som bliver offentliggjort senere i dag.
Ingeniøren har fået indblik i et udkast til statsrevisorernes bemærkninger til beretningen. Og statsrevisorernes kritik af det eksisterende takstsystem er hård. 'Trafikselskaberne har således hverken kunnet blive enige om at skabe en landsdækkende enkeltbillet, at harmonisere taksterne regionalt eller at harmonisere trafikselskabernes takster med togoperatørernes. Det har givet utilfredse kunder, der oplever, at priser, billetprodukter og rabatordninger er forskellige og uoverskuelige', lyder det i statsrevisorernes bemærkninger.
Statsrevisorerne noterer sig i dokumentet, at det er hensigten i lovgivningen, at en rejse med kollektiv trafik skal kunne foregå på én billet, uanset om man rejser med bus, metro eller tog, og at taksterne skal være ensartede og overskuelige for passagererne. De danske trafikselskaber har siden 2009 forsøgt at harmonisere taksterne i den kollektive trafik. Det skulle blandt andet ske med introduktion af rejsekortet, der som bekendt endnu ikke har medført en harmonisering af priserne, og i mange tilfælde heller ikke har gjort det lettere for passagererne at benytte kollektiv transport.
Undersøgelsen er en udløber af statsrevisorernes beretning om netop rejsekortet, som blev offentliggjort i foråret og rummede skarp kritik af Transportministeriet og af selskaberne bag rejsekortet.
'Eller trafikselskaberne skal bestræbe sig seriøst'
Statsrevisorerne udtaler sig i denne omgang også om de bagvedliggende problemer i den manglende harmonisering af taksterne og konkluderer blandt andet, at trafikselskaberne ikke har incitament til at harmonisere taksterne, og at transportministeren ikke har de fornødne kompetencer til at gribe ind i tilfælde af uenighed.
Derfor er en landsdækkende harmonisering af taksterne ifølge statsrevisorerne ikke mulig uden indgriben.
'Statsrevisorerne konstaterer, at en landsdækkende harmonisering af taksterne i den kollektive trafik reelt ikke er mulig - med mindre takstkompetencen ændres, så kommuner, regioner og togoperatører fratages det endelige ansvar for at fastsætte takster - eller at trafikselskaberne seriøst bestræber sig på at blive enige', konkluderer statsrevisorerne i bemærkningerne.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.