Samkørsel er fortsat udråbt som en del af løsningen på den mangelfulde kollektive transport i landdistrikterne. Men det er fortsat de færreste borgere, der gider at køre i bil med andre. Det viser nye tal fra de to største samkørselstjenester i Danmark, nabogo og Ta’Med, som prøver at få folk på landet til at køre sammen. Bare én ud af 10.000 bilture i Danmark er arrangeret gennem de to tjenester. Det skriver DR.
- Det er helt andre størrelsesordener, vi skal op i. Hvis samkørsel skal være en reel del af det mobilitetstilbud, der er i landområderne, er det helt andre ting, der skal på banen, siger Harry Lahrmann, der er lektor ved Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.
Han mener, at der skal fjernes nogle barrierer, for at samkørsel kan udvikle sig, og han peger på, at der bør laves et fælles billetsystem med integration af Rejseplanen, hvis det skal lykkes at gøre samkørsel til et reelt alternativ til busser og tog.
lal
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.