Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Reklamer var en dyr fuser

Ingen indtægter og kun udgifter. Det blev resultatet af forsøg i Aarhus med at sælge reklamer på kommunens biler
KORT NYT8. DEC 2011 6.36

AARHUS: - Et flertal i byrådet anført af Venstre og De Konservative har holdt aarhusianerne for nar og spildt skattekroner i et mislykket forsøg på at klistre kommunens biler til med reklamer. Det skriver en vred rådmand for Sundhed og Omsorg i Aarhus, Dorthe Laustsen (SF) i en kommentar i Jyllands Posten.

Ideen var, at kommunen ved at sælge plads til reklamebudskaber på kommunens biler - f.eks. hjemmehjælpernes biler - skulle skaffe indtægter og dermed gøre de barske besparelser for de socialt udsatte. En såre sympatisk ide, mener rådmanden. Men resultatet blev det modsatte. Kommunen gennemførte en bekostelig udbudsforretning, men indtægterne udeblev.

- Kommunen har så få biler, og de er på gaden i så lavt et antal timer om dagen, at det ikke er attraktivt at betale for de høje omkostninger, der er ved at klistre bilerne til med reklamer. Samtidig er det ikke hensigtsmæssigt, at kommunen bidrager til, at det offentlige rum bliver klistret til med endnu flere reklamer. Det er også vigtigt, at Aarhus Kommune bliver opfattet som en neutral kommune, der ikke plejer udvalgte virksomheders interesser, skriver Dorthe Laustsen i avisen.

mou