
Tirsdag præsenterede regeringen med seks ministre i front sit såkaldte luft- og klimaudspil med 14 initiativer og 38 konkrete tiltag, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's klimamål for 2030.
Blandt tiltagene er bl.a. stop af salg af benzin- og dieselbiler i 2030, at bybusser hverken skal udlede CO2 eller luftforurening samt ren luft i de store byer gennem strammere miljøzoner. Hvis regeringens klimaudspil bliver vedtaget, som det bliver fremlagt tirsdag formiddag, vil Danmark således være godt på vej mod at opfylde sine klimaforpligtelser over for EU.
Udspillet sigter mod at opnå en reduktion på lige knap 32 mio. ton CO2 i atmosfæren. Det skal ses i sammenhæng med det forventede EU-krav om en reduktion på mellem 32 og 37 mio. ton. To tredjedele af reduktionen hentes imidlertid via beregninger, der ikke umiddelbart er forbundet med ændrede politikker eller regler.
Således står ændringen i det forventede CO2-optag på landbrugsjord og skovarealer for 12,9 mio. ton. Det beregnes ud fra den såkaldte LULUCF-mekanisme. LULUCF står for Land Use, Land Use Change and Forestry. Det er en regnemodel, der forsøger at give et bud på, hvor meget CO2 der bindes i jorden, bl.a. som følge af planternes optag.
På samme måde er det regeringens hensigt at annullere CO2-kvoter med et sammenlagt omfang på otte mio. ton. Det er besparelser, der er opnået i kraft af den grønne omstilling i blandt andet energisektoren. De besparelser har man lov til at overføre i beregningen af klimamålene.
Filosofien er, at når man tager otte mio. kvoter ud af markedet, vil det hæve prisen på kvoter og gøre det dyrere at udlede CO2. Regeringens målsætning om, at der skal være én mio. elbiler i Danmark i 2030 bidrager ifølge beregningerne i udspillet til en effekt på mellem tre og fire mio. ton. På samme måde vil målsætningen om grønne busser i den offentlige transport bidrage med halvanden mio. ton færre CO2.
Ritzau / eo
Se dele af udspillet herunder eller læs mere her
Ren transport i byen og på land
- Ingen nye benzin- og dieselbiler må sælges efter 2030, og salg af nye plug-in hybridbiler skal stoppes i 2035. Det skal bane vej for en million nye elbiler
- 80 mio. kr. afsættes til hurtigladestande for elbiler
- Registreringsafgiften på grønne biler for under 400.000 kroner fjernes i 2019 og 2020
- I 2030 må ingen busser i byerne udlede luftforurening eller CO2. Allerede i 2020 skal de være CO2-neutrale
Benzin- og dieselbiler skal i 2030 være fortid i taxabranchen
- Miljøzoner kan indføres i Danmarks fem største byer med skærpede krav til lastbiler, busser og varebiler.
- Klimavenligt asfalt skal rulles ud på statsvejnettet
Grøn omstilling af boliger og erhverv
- Gamle brændeovne fra før 2000 skal fjernes ved køb af bolig
- 46 mio. kr. bliver afsat til en midlertidig national skrotningsordning for gamle brændeovne. Det kan give omkring 2000 kroner i tilskud for de ældste brændeovne, hvis de bliver fjernet.
- Krav for anvendelse af køleanlæg i detailhandlen skal strammes
Kilder: Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.