MIDTJYLLAND/NORDJYLLAND: Regionsrådet afsatte i går sin del af satsningen til 28,5 mio. kroner over de næste tre år. Nu skal der findes et konsortium til at drive et nyt Cross Media sekretariat.
Satsningen hedder Cross Media og tager udgangspunkt i den digitale revolution på medieområdet. Mobiltelefonen, som for længst har udviklet sig til en lommecomputer, er et godt eksempel på et medie i en teknologisk revolution. Her går udviklingen så hurtigt, at mulighederne for nyt indhold nærmest falder over hinanden, oplyser Region Midtjylland.
Nye forretningsområder
Samtidig opdager de kreative erhverv nye forretningsområder: Animationsfilm, som i årtier kun har været underholdning for børn, bliver nu i stigende grad anvendt til undervisning og formidling, og computerspil anvendes blandt andet i så forskellige områder som markedsføring og fysisk genoptræning.
- Udviklingen på medieområdet kræver tværgående samarbejder Med Cross Media-satsningen motiveres kreative erhverv til at samarbejde med teknologi- og videntunge erhverv. Så vi er spændt på at se en række konkrete eksempler på, hvordan oplevelser kan skabe vækst, siger regionsrådsformand i Region Midtjylland Bent Hansen.
Globalt perspektiv
Ulla Astman, regionsrådsformand i Region Nordjylland, tilføjer, atden tværregionale erhvervssatsning på Cross Media vil omfatte en række initiativer i forhold til både staten/det nationale plan og internationale parter.
- Regionalt vil vi være med på udviklingsvognen i den globaliserede verden, hvor den meget hurtigt voksende medieindustri og de internetbaserede produkter og tilbud presser sig på, siger Ulla Astman.
Region Nordjyllands Vækstforum har reserveret sin del af satsningen, som forventes bevilget af Vækstforum på møde i september 2009.
På baggrund af en analyse af erhvervspotentialet vurderer de to regioner, at 600-800 virksomheder med en årlig omsætning på 12-15 mia. kroner er i målgruppen for Cross Media satsningen. Samme analyse afslører en række barrierer for vækst, deriblandt mangel på risikovillig kapital, kvalificeret arbejdskraft og understøttende netværk.
Nye samarbejder - nye job
Et af hovedformålene med Cross Media-satsningen er at skabe innovative samarbejder på tværs af kreativitet og teknologi, hvad enten det er produktudvikling, kompetenceudvikling eller nye forretningsmodeller. Derfor skal der skabes et bredt netværk, som ikke alene rummer kreative virksomheder, teknologivirksomheder og videninstitutioner, men også dem, der skal aftage de kreative produktioner. Det kan være private virksomheder, reklamebureauer, museer, undervisningsinstitutioner og andre.
Helt aktuelt skal der oprettes et Cross Media-sekretariat, som blandt andet får til opgave at drive netværket, starte tværgående udviklingsprojekter og administrere puljer til innovationsprojekter og igangværende initiativer.
Region Midtjylland og Region Nordjylland søger derfor et konsortium til at varetage denne sekretariatsfunktion. Ansøgningsmaterialet offentliggøres på regionernes hjemmesider inden sommerferien.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.