Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job
Regioner undersøger Medicals Nordic for manglende test
SOS International kan ikke redegøre for, hvor mange lyntest dets underleverandør Medicals Nordic foretog på statens regning.
Foto: Liselotte Sabroe, Ritzau Scanpix

Regioner undersøger Medicals Nordic for manglende test

Journalisering af lyntest fra fyret udbyder endte i en stor bunke papirer. Nu vil regionerne undersøge sagen.

Regionerne vil undersøge, om underleverandøren af lyntest Medicals Nordic faktisk har foretaget det antal coronaprøver, som de har faktureret regionerne for, skriver Politiken.

- Vi har ikke kontrolleret, om de fakturerede antal test faktisk også er det antal test, de har gennemført i den pågældende periode, skriver Anders Kjærulff, koncerndirektør i Region Midtjylland, til avisen.

Medicals Nordic var underleverandør for SOS International, som fra 15. december sidste år var en af fire private udbydere, der udførte lyntest på statens regning. SOS International var en af to, der genvandt opgaven i år, men blev fyret blot en uge inde i den nye kontraktperiode, netop på grund af uregelmæssigheder hos underleverandøren Medicals Nordic.

SOS International er ikke i stand til at redegøre for, hvor mange lyntest lægehuset Medicals Nordic har udført i kontraktperioden. Ifølge Politiken skyldes det, at underleverandøren stoppede med at journalisere digitalt og gik over til at registrere på papir. Det endte med arkivskabe, der bugnede af titusindvis af A4-sider med sundhedsdata.

Hygiejneproblemer

Avisen skriver desuden, at der i en periode i december i indberetningen ikke var forskel på det antal test, Medicals Nordic havde foretaget kun for staten, og dem de havde foretaget for erhvervskunder. Virksomheden afviser, at den har faktureret SOS International og regionerne for test, der allerede var betalt af erhvervskunder.

Medicals Nordic stod ifølge Politiken for langt hovedparten af de mindst 11.000 daglige lyntest, SOS International havde forpligtet sig til at kunne levere til det offentlige. Flere medier havde i dagene op til fyringen af SOS International 7. februar berettet om sikkerheds- og hygiejneproblemer. Det blev også beskrevet, hvordan borgeres cpr-numre og sundhedsdata blev behandlet over beskedtjenesten WhatsApp.

Ifølge B.T. brugte de ansatte på testcentrene deres private telefoner til at fotografere sundhedsdata for derefter at dele dem med hinanden i interne grupper på WhatsApp. Det betød blandt andet, at medarbejderne også havde adgang til de følsomme oplysninger på deres telefon, når de ikke længere var ansat.

Ritzau