Under sin tale ved prisoverrækkelsen sagde undervisningsministeren blandt andet:
'Astrup Skole har formået at skabe et eksemplarisk undervisningsmiljø, der sikrer, at det er rart at gå i skole. På forbilledlig vis er eleverne ved en daglig morgensamling med til at debattere trivsel og dermed, hvad skolen skal arbejde med. Det er et godt initiativ, der kommer alle på skolen til gode.'
Hvert år bliver én prisvinder valgt inden for hvert af områderne
* folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler
* gymnasiale uddannelser
* øvrige ungdomsuddannelser
* voksen- og videregående uddannelsesinstitutioner
Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM vurderer indstillingerne, og Undervisningsministeren beslutter, hvem der får prisen. I år tilfaldt priserne Astrup Skole, IBC Kolding, CSU-Slagelse og Det Farmaceutiske Fakultet.
Skoleleder ved Astrup Skole, Rita Rydborg, er meget glad for udmærkelsen, og siger:
'Prisen er et skulderklap, som vi er glade for, men den får os ikke til at hvile på laurbærrene. Emner som trivsel og mobning er ikke fag, man kan arbejde isoleret med, men områder, der forpligter. Arbejdet med undervisningsmiljø er en proces, som til stadighed skal være på dagsordenen. Og så vil jeg gerne tilføje, at prisen er alles fortjeneste, elever, forældre og medarbejderes, for miljøet er noget, vi arbejder med og bidrager til i fællesskab.'
Astrup Skole ved Arden i Nordjylland arbejder systematisk med elevdemokrati og medbestemmelse for alle skolens elever. De bliver hørt og taget alvorligt af både lærerne og skoleinspektøren, og det har medført, at en række af elevernes initiativer til forbedringer af undervisningsmiljøet er sat i gang. Cirka 25 procent af eleverne går i specialklasse, men trods deres store forskelle har skolen skabt et eksemplarisk undervisningsmiljø, der sikrer en god trivsel for alle eleverne.
Astrup Skole har hver dag morgensamling, og lærerne og ledernes lydhørhed har skabt et forum, hvor alle tør sige noget. Som supplement har de lavet Parasollen, en slags skolens folketing. På Parasollen hænger forskellige kort med sætninger, der skal sætte en debat i gang omkring trivsel på skolen.
Der kan for eksempel stå: 'Hvem er en god ven? Hvorfor?', 'Det var ham/hende, der sagde jeg skulle' eller 'Er man svag, når man beder voksne om hjælp til at løse problemer?'
Under morgensamlingen taler eleverne og lærerne om kortene og deres betydning. Alle kan komme med nye kort til Parasollen, og alle er på denne måde med til at bestemme, hvad skolen skal arbejde med og snakke om.
Foto: DCUM
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.