
BUPL udsendte i går et debatoplæg i form af en pjece, der indeholder deres vision for fremtidens skole: Mere fleksibilitet i klassesammensætningerne og en mere fremtrædende rolle til pædagogerne er nogle af visionerne. Og det har faldet Danmarks Lærerforening for brystet.
Formand for DLF, Anders Bondo Christensen, har bl.a. sagt følgende til Fagbladet Folkeskolen:
- Alle de der hurra-ord, som står i den pjece, og som siger, at så er pædagogerne centrum for det hele, det kan jeg simpelthen ikke se meningen med. Hvis det er det, der skal bære visionerne for den danske folkeskole, så står det sløjt til.
Ikke en totalbeskrivelse
Formand for BUPL, Henning Pedersen, forstår ikke, hvorfor DLF langer så hårdt ud mod BUPL's udspil omkring folkeskolen.
- Det synes jeg er ærgerligt. Det er et forsøg på at komme med et udspil med nogle visioner for, hvordan vi ser folkeskolen kan udvikle sig – og hvad pædagogerne kan bidrage til i Folkeskolens udvikling. Vores fokus er selvfølgelig på pædagogernes bidrag, så det er jo ikke et forsøg på at lave en totalbeskrivelse af alt, hvad der skal foregå i Folkeskolen, siger BUPL's formand til dknyt.
Anders Bondo kalder desuden BUPL's visionsoplæg for 'substansløst' og kritiserer BUPL for at 'efterligne et politisk, populistisk udspil', der gør folkeskolen til et 'profileringsprojekt'.
- Det står for hans vurdering. Jeg synes, at det er ærgerligt, at vi ikke sammen kan diskutere, hvordan både lærere og pædagoger kan være med til at udvikle folkeskolen. Nu har vi givet vores bud på, hvordan vi synes, at pædagogerne kan være med til det, siger BUPL's formand og fortsætter:
- Vores visioner er et oplæg til en debat, det er jo ikke nogen ultimative krav. Det bygger videre på, at pædagogerne allerede er i folkeskolen i dag, og bl.a. har opgaver omkring trivsel og inklusion. Så det er jo ikke en vision ud i den blå luft. Den er lavet med udgangspunkt i, at pædagogerne er i folkeskolen allerede, og at vi gerne vil bidrage til at udvikle folkeskolen yderligere.
Lidt skarpere end ellers
Ifølge Henning Pedersen er det ikke BUPL's hensigt at træde DLF over tæerne ved at komme med visioner for folkeskolen.
- Vi respekterer fuldt ud, at lærerne har ansvaret for undervisningens mål og metode. Lærerne er jo uddannet til at gennemføre undervisningen, og vi er jo slet ikke interesserede i at gå ind over hinandens områder, siger Henning Pedersen, som kæder den hårde tone sammen med kommunernes pressede økonomi.
- Det er klart at i en situation, hvor der også er besparelser og bliver nedlagt lærerstillinger i kommunerne, så kan retorikken af den grund måske godt blive lidt skarpere, end den ellers ville være. Men vi holder kontakten og dialogen i gang med lærerforeningen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.