dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Ogsa data-kritiske partier bruger målrettede Facebook-annoncer

Flere partier bruger Facebooks lokationsregistrering til at målrette deres annoncer op til KV17
17. NOV 2017 6.12

Ved hjælp af Facebooks overvågning af, hvor brugerne bevæger sig, målretter politikere deres annoncer til lige nøjagtigt de borgere, der bor i deres kommune. Det sker på trods af, at flere af partierne er stærkt kritiske over for indsamling af persondata på internettet, skriver Politiken.

Et af partierne er Konservative, der blandt andet var modstander af daværende justitsminister Søren Pinds (V) ønske om at genindføre den såkaldte sessionslogning.

Alligevel mener partiets it-ordfører, Anders Johansson, at det er helt i orden, at for eksempel Konservative på Frederiksberg benytter sig af de oplysninger, som Facebook indsamler om
danskerne, til at annoncere på Facebook.

- I lighed med alle andre, der markedsfører sig på de sociale medier, så synes jeg ikke, at der er noget forkert i, at partierne har de muligheder, siger Anders Johansson til Politiken. Han
medgiver dog, at der kan være behov for at se på en opstramning af reglerne.

Mere indgribende
Facebooks indsamling af persondata er langt mere indgribende end den indsamling af data, som V-regeringen ville genindføre, siger Jesper Lund, der er formand for It-Politisk Forening.

- De data, Facebook har liggende med lokationsregistrering er meget mere omfattende, meget mere præcise og dermed også mere indgribende end dem, som teleselskaberne registrerede
på statens vegne, siger Jesper Lund.

Alligevel mener Anders Johansson fra Konservative ikke, at partiet har et forklaringsproblem, når man er imod sessionslogning, men køber facebookannoncer.

- Så længe, det er inden for lovens rammer, og man selv har givet et oplyst tilsagn om det, så er det jo lige så vel, som at alle andre virksomheder markedsfører sig, at så har politiske partier også den mulighed, siger han.

Også SF er kritiske over for indsamling af persondata på internettet, selv om partiet selv bruger de private oplysninger i deres valgkamp.

Partiets it-ordfører, Lisbeth Bech Poulsen, forsvarer det med, at man i sidste ende må 'bruge de oplysninger, som folk siger ja til at dele'.

- Vi er interesserede i nogle stamdata om, hvor folk bor og måske også hvilken type uddannelsesinstitution, de går på, men ikke at overvåge hvert et skridt, siger Lisbeth Bech Poulsen.

ka

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/ogsa-data-kritiske-partier-bruger-mlrettede-facebook-annoncer

GDPR