ØRESUND: Prisen uddeles i Malmö i november, når EU afholder ministerkonference om eGovernment.
Den dansk-svenske informationstjeneste Øresunddirekt er med i kampen om den prestigefyldte pris European eGovernment Awards 2009, som EU uddeler hvert andet år.
Øresunddirekt er således blevet valgt som finalist i den af de fire kategorier, der handler om at levere 'enestående eksempler på e-services og informationsdeling på tværs af grænser, der har indflydelse på borgernes mobilitet og forretninger på tværs af EU'.
Om Øresunddirekt vinder prisen i den såkaldte 'Kategori 1 - eGovernment supporting the Single Market', afgøres ved den 5. ministerielle eGovernment konference, 'Teaming up for the eUnion'. Den finder sted i Malmö den 19.-20. november og afholdes af EU-Kommissionen samt det svenske EU-formandskab.
Øresunddirekt, som siden Øresundsbrons åbning i 2000 har guidet danske og svenske grænsegængere gennem junglen af myndighedsregler, er stolt over at være blevet valgt som
finalist i forbindelse med uddelingen af den eftertragtede e-pris.
- Hver dag hjælper vi danskere og svenskere, som har spørgsmål om skatteregler, sociale ydelser og alt muligt andet, der vedrører dét at bo eller arbejde på den anden side af sundet.
Vores informationsindsats bidrager positivt til integrationen i regionen, og dét er vi glade for, at EU - ved at vælge os som finalist - værdsætter, udtaler portalkoordinator i Øresunddirekt, Lars Whitt, som selvfølgelig håber, at Øresunddirekt også ender med at vinde prisen.
European eGovernment Awards, som i år uddeles for fjerde gang, har blandt andet til formål at 'stimulere innovation ved at identificere god praksis eksempler på brug af IKT (Information Kommunikation Teknologi) i den offentlige sektor'.
I Danmark er European eGovernment Awards også kendt som 'Den Europæiske Digitaliserings Pris'.
Øresunddirekt, der i forbindelse med European eGovernment Awards er blevet udvalgt blandt 259 bidrag fra hele Europa, formidler offentlig information fra myndigheder til borgere og virksomheder i Øresundsregionen.
Det sker blandt andet via webportalen oresunddirekt.com,
som hver måned har cirka 55.000 besøgende. En helt ny version af oresunddirekt.com bliver iøvrigt lanceret i slutningen af 2009.
Udover webportalen består Øresunddirekt af telefonisk og elektronisk borgerbetjening samt et informationscenter i Malmø, hvor borgere kan komme ind fra gaden og få såvel svar på spørgsmål som praktisk hjælp. Bag Øresunddirekt står Region Hovedstaden, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Beskæftigelsesministeriet samt Region Skåne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.