Økonomiske godbidder til lærerne styrker ikke eleverne

Til gengæld lærer eleverne mere på skoler, hvor skoleledelsen har fokus på faglighed og frihed til at tilrettelægge undervisningen

Hvordan påvirker skoleledelse elevernes læring og trivsel blandt lærere og elever? Det viser en ny undersøgelse fra SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Undersøgelsen peger på, at hvis skolelederen skal gøre en forskel, handler det i høj grad om at skabe et stærkt fagligt miljø på skolen. Økonomiske belønninger til lærerne giver ikke dygtigere elever.

Kommunerne skal ikke blande sig
Den landsdækkende undersøgelse 'Ledelse, Læring og Trivsel' viser, at eleverne får højere tal på karakterbeviset på skoler med en kultur, hvor faglighed vægtes højt og diskuteres løbende. Højere karakterer forekommer især på skoler med såkaldte 'klasseteam', hvor lærerne arbejder sammen om klassen på tværs af fagdiscipliner. Klasseteam synes oven i købet at styrke præstationerne hos elever med svagere social baggrund.

Forskerne bag rapporten fra SFI konstaterer også, at skoler med gode faglige resultater ofte arbejder uden stor indblanding fra kommunen. Frihed til at fastlægge faglige mål og til at tilrettelægge undervisningen hænger sammen med gode karakterer.

Ekstra løn, ingen gevinst
Til gengæld ser det ifølge undersøgelsen ikke ud til at virke, hvis skoleledelsen lokker lærerne med mere i lønningsposen - snarere tværtimod. På de skoler, hvor ledelsen bruger økonomiske belønninger til at motivere lærerne, er læringen blandt eleverne dårligere end på øvrige skoler.

Rapporten indeholder en række analyser af, hvordan forskellige aspekter af skoleledelse hænger sammen med elevernes læring og lærere og elevers trivsel. Undersøgelsen bygger bl.a. på spørgeskemaundersøgelser med 501 skoleledere, 1.130 lærere, 4.401 forældre og over 50.000 elever fra hele landet.

Foto: http://www.flickr.com/photos/yellowskyphotography/5794666085/sizes/z/in/photostream/

 

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev