ODENSE: I en ikke så fjern fremtid kan formidling af byens planer, kulturliv, historie, legemuligheder m.m. flytte fra rapporter, pjecer og computerskærme og ud i byen, dér hvor det hele foregår. Informationerne kan målrettes brugerens alder og interesser, være til rådighed når og hvor de efterspørges, og formidlingen kan ske på flere sprog. Dette bliver muligt med en applikation til mobiltelefoner, som By- og Kulturforvaltningen og virksomheden a2i er ved at udvikle i samarbejde. a2i er specialister i kunstig intelligens anvendt i dagligdagens teknologier.
- Med mobilguiden får vi et unikt redskab til at formidle informationer mellem byen og dens brugere, siger By- og Kulturrådmand Anker Boye (S), der har en vision om, at Odense skal være en by, hvor ny teknologi bidrager til en bedre hverdag.
- Informationerne skal gå begge veje, uddyber rådmanden. Byen skal hjælpe brugerne til at udnytte byens mange muligheder, og brugerne skal kunne melde tilbage med alt fra et geo-tagget billede af et hul i cykelstien til inputs til byens store planer.
Teknologien bag mobilguiden omfatter bl.a. et intelligent system, der kan tilpasse sig brugerens adfærd. Data fra brugernes GPS kan anvendes til at skabe bedre modeller af brugs- og trafikmønstre i byen bl.a. ved at vise, hvordan fysiske ændringer i veje og byrum påvirker brugernes adfærd.
I løbet af sommeren bliver det fra Odense Kommunes hjemmeside muligt at downloade en testversion af applikationen. Og så kan man med mobilen i hånden finde vej til bl.a. byens legepladser, rekreative cykelruter, eller tage en guidet tur gennem Odense som middelalder- og renæssanceby.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.