dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Obligatorisk tidsbestilling udryddede ventetid

Flere kommuner kopierer Fredensborgs tidsbestillingssystem i Borgerservice, der sparer penge og nu kan udbyde flere tider i ydertimerne
27. NOV 2018 8.58

FREDENSBORG:  For 10 måneder siden blev der indført obligatorisk tidsbestilling til alle besøg på rådhuset i Kokkedal. En forringelse, vil mange nok umiddelbart mene. Men nu viser en ny måling, at 94 pct. af borgerne er tilfredse med deres ekspedition i Borgerservice, lyder det fra kommunen.

Med til billedet hører, at det nye tidsbestillingssystem har udryddet den ventetid på rådhuset, som mange borgere førhen kendte alt for godt, og at mange flere henvendelser nu bliver ordnet telefonisk eller over hjemmesiden. Samtidig har borgerne fået flere muligheder for at bestille tider, som passer ind i deres hverdag, da Borgerservice udbyder flere tider i ydertimerne.  

Lars Søndergaard (V), der er formand for Borgerservice-, Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget, uddyber baggrunden for de gode resultater:

- Vi har fulgt en klar strategi med at få borgerne til at bruge telefonen eller kommunens hjemmeside som alternativ til at møde op fysisk. Dermed er antallet af borgere, der fysisk møder op på rådhuset for at få ordnet deres sag, halveret på blot to år. De får i stedet deres sag klaret over telefonen eller hjemmesiden - og sparer så tid og kræfter ved ikke at tage ind på rådhuset.

- Nu kommer borgerne til straks - og samtidig har kommunen sparet 400.000 kr. på at kunne tilrettelægge medarbejdernes arbejdstid langt mere effektivt. 

Resultaterne har nu skabt opmærksomhed i andre kommuner, som derfor tager på besøg på rådhuset for at høre nærmere om strategien og den praktiske implementering. I disse dage er der fx besøg fra Faaborg-Midtfyn, Hvidovre og Guldborgsund.

ka 
 
 

 
 


 
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/obligatorisk-tidsbestilling-udryddede-ventetid

GDPR