dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Nye tal: Hver fjerde ung har svært ved at klare sig digitalt

De “digitalt indfødte” har problemer med digital post og selvbetjening, viser nye tal.
3. NOV 2023 7.15

Selvom unge i dag er vokset op med smartphones, Google og sociale medier, så har mange besvær med e-Boks, sundhed.dk og andre offentlige systemer, man skal bruge, allerede fra man er 15 år.

Nye tal fra Danmarks Statistik, som fagbladet3f.dk bringer, viser nemlig, at godt hver fjerde unge mellem 15 og 24 år i de seneste 12 måneder har haft brug for hjælp til digital post og selvbetjening. For resten af befolkningen gælder det hver femte, når man ser bort fra personer over 65 år.

Kigger man på de 15-18-årige alene har hele 34 procent haft brug for hjælp af andre.

- Det er en myte at tro, at bare fordi du er født med en smartphone i hånden, så har du styr på den offentlige digitalisering. Der er også unge, der bliver hægtet af, siger medieekspert Camilla Mehlsen, der har skrevet flere bøger om digitalisering.

Ifølge Camilla Mehlsen er sproget på offentlige platforme langt fra det, unge er vant til.

- Det er jo typisk skrevet i en formel stil med mange og nogle gange svære ord, og det er meget anderledes end det sprog, de normalt bruger. Derudover er der stor forskel på brugervenligheden i de offentlige systemer og i de spil og sociale medier, de bruger det meste af deres digitale tid på, siger hun. 

Designet en hæmsko

Søren Schultz Hansen er ekstern lektor på CBS og forfatter til flere bøger om de unge digitale brugere. Han peger på, at det ikke er uden konsekvenser, når unge ikke har styr på de offentlige systemer

- Du søger blandt andet om SU og andre offentlige ydelser digitalt og får også indkaldelser til sundhedssystemet digitalt. Det er jo nogle ganske vigtige ting, også for unge, siger han til fagbladet3f.dk.

Han peger på, at designet i offentlige systemer er en hæmsko for de unge.

- De er ofte ret tunge og ikke særligt intuitive. Det var også en af grundene til, at mange unge var langsomme om at skifte til MitID, fordi de havde svært ved at finde rundt på Borger.dk, siger han.

Videoer og quizer

Ifølge Søren Schultz Hansen har den ældre generation mere tålmodighed end de unge med det digitale.

- Unge i dag er vant til intuitive grænseflader og har en lav tolerancetærskel over for dårligt design. Derfor giver de hurtigt op eller får hjælp af andre, hvis de støder på problemer eller blindgyder, siger Søren Schultz Hansen.

Digitaliseringsstyrelsen skriver i en mail, at tallene fra Danmarks Statistik ikke overrasker, ”da mange unge ikke har så store erfaringer med at anvende offentlige digitale løsninger”.  

Styrelsen skriver også, at den ”arbejder på, at gøre styrelsens løsninger så brugervenlige som muligt”. Digitaliseringsstyrelsen fremhæver også, at de udvikler redskaber og vejledninger til unge.

Det inkluderer blandt andet særlige guides, videoer og quizzer målrettet unge og læringsmaterialet Digital Start, som lærere i Folkeskolen og gymnasier kan bruge.

ka

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/nye-tal-hver-fjerde-ung-har-svaert-ved-at-klare-sig-digitalt

GDPR