Folkeskolernes 10. klasser lever ikke op til deres formål, lyder det i en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). 10. klasserne ruster nemlig ikke eleverne til en ungdomsuddannelse, skriver Politiken.
Undersøgelsen måler effekten af 10. klasser på folkeskoler – ikke på efterskoler og 10. klasse-centre, der ikke er koblet til en folkeskole. Alligevel bør den ifølge EVA’s direktør, Mikkel Harder, få advarselslamperne til at blinke.
- Jeg må beklageligvis sige, at intet tyder på, at de 10. klasse-tilbud, som vi har undersøgt, lever op til formålet. Jeg er ærgerlig over, at der ikke er nogen positiv effekt – af den simple grund at det er en svag gruppe, vi har med at gøre her, siger han og henviser til, at elever i de kommunale 10. klasser ofte kommer fra uddannelsesfremmede hjem og får lave karakterer.
Spild af tid
Lidt over halvdelen af en årgang tager i dag 10. klasse. Og cirka 40 pct. af de elever, der vælger et kommunalt 10.-klasse-tilbud, går i den type 10. klasse, som er dækket af undersøgelsen. Forskerne bag har sammenlignet to grupper af unge med ens såkaldt socioøkonomisk baggrund i perioden fra 2008 til 2013. Den ene gruppe tog 10. klasse, den anden gjorde ikke. Effekten af 10. klasse på en folkeskole er målt for 3.000 elever.
Den gruppe elever, der tog 10. klasse 'spildte reelt deres tid', vurderer Anders Holm, der er professor og forsker i skole og social arv ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), som har bidraget metodisk til undersøgelsen.
- De skulle have ladet være med at gå i 10. klasse, for det ekstra skoleår tilfører ikke eleverne noget. Når vi ser på, hvordan det går de to grupper bagefter i forhold til ungdomsuddannelse, går det dem lige godt eller lige skidt, siger han.
Ikke gode nok til at motivere
Hvad årsagen til den manglende effekt er, giver rapporten ikke noget entydigt svar på. Men det nævnes, at 10. klasserne på folkeskolerne ikke altid er gode nok til at motivere og ruste eleverne til en ungdomsuddannelse, og at eleverne formentlig trækker hinandens niveau ned fordi størstedelen af dem er fagligt svage.
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) kalder undersøgelsens resultat 'bekymrende'.
- 10. klasse skal være den ø, der bygger bro mellem grundskolen og en ungdomsuddannelse. Rapporten peger på, at 10. klasse ikke har den brobyggende effekt. Snarere tværtimod, siger hun.
Ministeren vil nu iværksætte en undersøgelse i de øvrige 10. klasse-tilbud for at se, hvad der fungerer, så flere unge kan fortsætte på en ungdomsuddannelse.
Se EVA-rapporten
dc
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.